אני זוכר לפני כמה חודשים שנתקלתי בטריילר לסרט הזה ואמרתי לעצמי "אין סיכוי שיביאו אותו לבתי הקולנוע בארץ". ובכן - טעיתי. היום עולה "משודרג", סרט אקשן, עתידני, טכנולוגי, אלים ומסקרן.
הסרט מספר על גריי טרייס (לוגאן מארשל גרין, "פרומותאוס", ותפקיד קטן ב"ספיידרמן: השיבה הביתה"), איש פשוט שחי בעתיד טכנולוגי אבל לא מחבב את השיפורים הטכנולוגיים שפוקדים את עולמנו ואת העובדה שהם מנוונים את בני האדם. הוא מקשיב לתקליטים בפטיפון בזמן שהוא מתקן רכב אהוב במו ידיו. באותו זמן אישתו, אשה (מלאני ווליאו, "פאוור ריינג'רס") עובדת בחברה שמייצרת את כל הגאדג'טים החדשניים ביותר, וחיה הכי ההיפך מבעלה. חובקת ונהנית מהקדמה והקלות של החיים בחסות צ'יפים ומעגלים חשמליים.
פשע אלים אליו נקלעו השניים בגלל תקלה ברכיב חכם שכזה משאיר את גריי משותק והוא נמצא בדילמה קשה כשמוצע לו להשתיל בגופו צ'יפ שיתניע מחדש את השליטה בגפיו. להיכנע לטכנולוגיה מתקדמת ולוותר על העקרונות שלו, או להסכים ולפחות לקבל חלק מחייו בחזרה.
הסיפור מתחיל להיות מעניין כשמסתבר שהצ'יפ שהושתל בגופו של גריי יכול לדבר אליו. קוראים לו סתאם, שזה באנגלית חלק מ'תא-גזע', ונשמע כמו "סטן". לא רק שסתאם מפעיל את הגפיים של גריי, הוא יכול גם לקחת פיקוד מלא על הגוף שלו בהינתן האישור מבעליו של אותו גוף, ולעשות דברים שגריי אף פעם לא יכל לעשות. אז כשגריי מתחיל לחקור את האירוע שהוביל למצבו העגום, בניגוד לעצתה של הבלשית קורטז (בטי גבריאל - "ווסטוורלד", "תברח"), סתאם תופס פיקוד לא פעם ולא פעמיים, מה שמוביל לסצנות אקשן לא רעות בכלל, עם צילומים די מגניבים.
ועכשיו מגיע ה"אבל" שחיכה בצד יפה כבר שתי פסקאות. זה עוד סרט שרוכב על הפחד שלנו מטכנולוגיה ומנסה לטפל בשאלה כמה אנחנו שולטים בה וכמה היא בנו, אבל השאלה הפילוסופית הזאת מטופלת ברמה הרבה פחות אינטליגנטית מיצירות אחרות שנוגעות בנושא, כמו הסדרה "ווסטוורלד" או הסרט "אקס מאכינה" מ-2015. ואם נרחיק יותר בהיסטוריה, גם "ירח", "בלייד ראנר" ו"זיכרון גורלי", ועשרות אחרים.
את הסרט כתב וביים לי וואנאל, מי שכתב את התסריטים לשלושת סרטי "המסור" הראשונים, הפיק את סרטים 2-7 בסדרה, שיחק חלקית בשלושת הראשונים, וברזומה שלו יש בעיקר שמות של סרטי אימה. זה לא אומר ש"משודרג" הוא כזה, אבל בהחלט אפשר לזהות את הטון והסגנון בבימוי. הבעיה שלי הם הסרט היא מידת המחויבות שלו לז'אנר: למרות שמדובר בסרט סופר טכנולוגי, הוא לא מחדש הרבה בתחום. למרות שיש בו סצנות אקשן מלהיבות, בהסתכלות אחורה אף אחת מהן לא היתה מקורית. כל סיפור הנקמה מרגיש נדוש, ועצם העובדה שלפני שהתחיל הסרט הוקרן טריילר ל"ונום" - סרט על איש פשוט שמשתלטת עליו איזו ישות, שולטת בגוף שלו והופכת אותו למכונת הרג, אז גם הסיפור נראה פחות חדשני.
חמור מכל מה שהוזכר כאן מעל - יכולות המשחק בסרט היו בינוניות בכל אחד מהתפקידים. מלבד לוגאן מארשל גרין שהיה בסדר, כל השאר, עד השחקן המשני ביותר, נראו כמו הצגת סוף שנה במתנ"ס (מועמדות ראזי כמעט מובטחת לאמא של גריי, פאמלה, ולהייטקיסט האקסצנטרי, ארון קין). אורך הסרט שעה ו-40 דקות, כולל כתוביות, אבל איכשהו הוא מרגיש ארוך יותר.
צעירים שהחום והחופש הגדול משגעים אותם, ואין להם הרבה למה להשוות, ימצאו נחמה בסרט הזה. ותיקי קולנוע אחרים יהנו פחות, אבל באוגוסט בארץ - לא חייבים לחפש סוגה עילית כדי ללכת לקולנוע.הסרט הופק בתקציב של 5 מיליון דולר (פי 4 מ"המסור" הראשון ורבע מהאחרון) והכניס בקופות 11 מיליון דולר מאז יצא בארה"ב, בתחילת יוני. הם לא הפסידו כסף, אבל לא כך נראית הצלחה.
לא ציפיתי ליצירת מופת, ברור, אבל קיוויתי ליותר. בסופו של דבר זה סרט קיץ קליל, מתאים במיוחד אם בא לכם לרוקן את המוח מהחום של אוגוסט ולתת לצ'יפ שבראש שלכם לקחת אתכם לשעה וחצי של טייס אוטומטי. רק תדעו שלא תגיעו רחוק בטיסה הזאת.
יורם לשם
בן 47. חובב פנטזיה ומד"ב מכל הסוגים. רואה הרבה יותר מידי טלוויזיה, לדעת המקורבים אליו. הכי מתחבר בגיקסטר לכפתור Older.
גיקסטר מחלקת כרטיסים זוגיים ל'משפחת אדמס 2'?