חווית הVirtual Reality האמיתית הראשונה שלי (והאחרונה עד היום) הייתה בתערוכה של "משחקי הכס". לבשתי את משקפי הOculus הראשוניים והובטחה לי חווית טיפוס על "החומה" המפורסמת מהתוכנית. בפועל היה מדובר בחוויה מפוקסלת להחריד, שגם באמצעות העזרים שדימו רוח, רעידות ותזוזה על גבי הבמה שעמדתי עליה, לא הצליחה להרשים אותי. אבל מאז עברו כמה שנים, הטכנולוגיה הפכה להיות יותר מוצלחת ונפוצה, ונראה שהVR מתחיל להשתלט על העולם. כמעט כל החברות הגדולות בעולם (חוץ מApple שיושבת על הגדר ומחכה לרגע הנכון כנראה) הוציאו משקפי מציאות מדומה או רבודה, ומנסים להפוך ללהיט הבא בתחום הכבר רווי הזה. בישראל, בינתיים, מתחילים לצוץ יותר ויותר מתחמי VR שנותנים לכולנו כמה שעות של הצצה לעתיד. יצאנו לסקר את Virtual World, אחד מהמתחמים הראשונים בארץ.
המתחם ממוקם במיקום נוח במיוחד. ממש כמה עשרות מטרים ממתחם "איקאה" שופע החניה. כאשר נכנסים למתחם מבינים את החוכמה הגדולה בניצול הטכנולוגיה. מדובר במתחם לא גדול שמחולק לארבעה חלקים שמופרדים האחד מהשני באמצעות קירות, ומאפשרים לעד ארבעה שחקנים לשחק יחדיו (או בנפרד), כל אחד עם המשקפיים והשלטים שלו.
עם הגעתנו למתחם הקרינו לנו סרטון מקדים, דבר שאני יחסית לא מחבב מעולם "חדרי הבריחה", אבל כאן הצליחו ליצור סרטון הוראות מצחיק, כיפי ומאוד מבדר. הסרטון מקיף כמעט לחלוטין את כל מה שצריך לדעת על החוויה שעומדים לעבור, המשקפיים, השלטים שצריך להחזיק בכל יד, ממה צריך להזהר ואיך לשלוט בדמויות שלך. קצר, מצחיק ואינפורמטיבי.
מיד לאחר מכן כל אחד מארבעת השחקנים ניגש לעמדה שלו, והמשגיח הרכיב עלינו את המשקפיים והאוזניות. באותו רגע כבר יכולנו לראות את השלטים האמיתיים שמונחים על הרצפה, גם בעולם הוירטואלי. השלטים מאוד נוחים ומהירות התגובה של המשקפיים והשלטים הרשימה את כולנו מאוד. אני חושב שבחלק גדול מהזמן שבו שהינו בעולם הוירטואלי, אני הייתי עסוק בלהסתכל על הידיים הוירטואליות שלי ולבחון אותן.
אחד אחד ניסינו כל מיני חוויות VR שונות. מדובר במעין מיני משחקונים מתוך החנות של STEAM, שבאמת מאפשרים לכם לנסות כל מיני חוויות שונות ומשונות. מירי על חלליות, למשחק הישרדות זומבים, למשחקוני קרנבל ועוד עשרות משחקונים שונים. כל אחד יכול למצוא כאן משהו שהוא אוהב. אחד המשחקים שבלטו במיוחד לטובה היה "Raw Data" שהוא מעין משחק SURVIVAL עתידני שבו אנדרואידים מנסים להשמיד אתכם ואת המתקן שאתם נמצאים בו. המשחקיות והטכנולוגיה שהוצגה שם הייתה המרשימה ביותר באותו הערב ואיפשרה יותר בקלות לשקוע לעולם הוירטואלי.
חוויה מעולה נוספת הייתה בדמות Tilt Brush של Google. אפשר להגדיר את זה בתור ה"צייר" של גוגל בVR. נתנו לאנימטורית, המאיירת, וארוסתי, נטע להב, לנסות את המדיום החדש הזה, והתגובות שלה היו נלהבות למדי. בתחילה היא נראתה קצת מהוססת ולא בטוחה, אך לאחר כמה דקות של ניסוי וטעייה היה ניתן לראות שהחוויה הצליחה להלהיב את המאיירת הותיקה שכבר חשבה שהיא ראתה הכל. כל תנועה שהיא עשתה במרחב נקלטה באופן תלת מימדי לחלוטין. היא יכלה לצייר ספירלות אמיתיות מסביבה ולאחר מכן לצפות בהן מהצד. אני צפיתי בנטע מציירת על גבי המסך שנמצא ממש מעל החלק שלה בחדר, ואפשר לי לראות בדיוק את מה שהיא רואה. אחד החלקים המעניינים בחוויה שלה היה לבקש ממנה להראות לי את מה שהיא עשתה, ואז נטע ממש טיילה פיזית (או וירטואלית אם תרצו) במרחב כדי להראות לי את מה שציירה.
אחת מגולות הכותרת של Virtual World היא "חדר בריחה VR". זהו פיתוח ייחודי של בעל המקום שממקם אתכם בתחנת חלל, כאשר החמצן שלכם אוזל ויש לכם, וודאי ניחשתם, שישים דקות למצוא את הדרך החוצה. מתוך חוויות הVR שחווינו באותו יום, זו הייתה החוויה היחסית פחות בולטת. המשחק לווה בכמה באגים (שתוקנו מאז, לפי מנהל המקום) ובאופן כללי הרגישה כמו מעין הדגמת יכולות לעתיד. אבל כחוויה זו הייתה אחת החוויות היותר מצחיקות שחווינו. זאת בעיקר לאור העובדה שלאורך כל המשחק אתם רואים את חבריכם לקבוצה כדמויות בעולם הוירטואלי. מה שמוביל לכל מיני סיטואציות מאוד מאוד מצחיקות במהלך השהות בחוויה. היו כמה חלקים שבהם שיתפנו פעולה בעולם הוירטואלי, כמו למשל העברת חפצים מאחד לשני באפס גרביטציה, שברגע שקלטנו את הקונספט, זה הרגיש מאוד טבעי. התחלנו לזרוק אחד לשני חפצים ולתפוס אותם כאילו היינו בעולם האמיתי, וזו הייתה חוויה מאוד מיוחדת שהראתה לי שאפשר "להשתלט" על הרעיון של המרחב הוירטואלי.
כאשר יצאנו בהצלחה מחדר הבריחה (עם לא מעט רמזים) והורדנו את המשקפיים, גילינו שמהרגע דהתחלנו לשחק במשחקונים, ועד שסיימנו את חדר הבריחה, שיחקנו בעולם הוירטואלי כמעט ברצף במשך שעתיים וחצי. רובנו כבר הרגשנו קצת מותשים מהחוויה לקראת סופה, אין ספק שהמדיום הזה לא נועד לשעות על גבי שעות של משחק או צפייה, ומומלץ להנות ממנו במנות של שעה-שעתיים מקסימום. אבל כל אחד והסיבולת שלו.
מנהל ומקים המתחם חשף בפנינו שבקרוב המתחם אף ישתדרג למשקפיים החדשים של VIVE שמאפשרים שימוש אלחוטי בהם. אמנם לא נתקלנו בהרבה בעיות עם החוטים בשימוש שלנו, אבל זהו שדרוג מבורך שיוציא סיבוכים פוטנציאלים מהתמונה, ויאפשר חופש תנועה גדול אף יותר.
אין ספק שמאז הדור הראשון של אוקולוס ועד עכשיו, תחום הVR עבר שדרוג משמעותי. עדיין לא מדובר בגראפיקה מרהיבה כמו שאתם מכירים ממשחקי המחשב או הקונסולות, וגם לא מדובר בחוויה שבה אתה מרגיש שאתה "חי" את המשחק. מדובר בעיקר בקונספט מוצלח וכיפי לכמה שעות. המקום מרגיש כאילו הוא אולמות הArcade של העתיד. התחושה היא שילדים שנולדו בשנים האחרונות לא יגיעו יותר למכונות המשחק הישנות שכולנו שיחקנו בהן כשהיינו ילדים, אלא יבואו למתחמי VR (או אולי ישארו בכלל בבית), ישימו על הראש את המשקפיים ויתחילו לשחק בעולם הוירטואלי.
השורה התחתונה
החוויה במתחם הייתה מאוד מאוד מהנה לכל המשתתפים. כולם התרשמו ממהירות התגובה של המשקפיים והשלטים, ומהמגוון של המשחקונים שאיפשר לכל אחד ליהנות מחוויה שמתאימה לו. אחי נהנה ממשחקוני האימה, זוגתו נהנתה ממשחקי קרנבל, זוגתי נהנתה מלצייר במרחב ואני נהניתי במיוחד לצפות בכולם משחקים, צוחקים ונבהלים. זאת חוויה מאוד כיפית לכל הרכב של קבוצה, ואני בהחלט ממליץ לכם לנסות את חווית הVR ולראות הדגמה של איך העתיד של משחקי המחשב הולך אולי להראות.
עידן בן טובים
בן 28. בוגר לימודי טלוויזיה וקולנוע. נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדגטים והרבה פחות מדי זמן פנוי. פעם ניסה להשתמש במשך שנה במכשיר אנדרואיד וחזר בכדי לספר.חובב רסלינג מושבע ובעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות למכשירים אלקטרונים. מנחה את פודקאסט הרסלינג המוביל בישראל: ״האוס שואו״