לאחר כשנתיים מתאריך יציאתו לקונסולות הדור הקודם, כמה חודשים מתאריך יציאתו לקונסולת הדור הנוכחי ולאחר מספר דחיות מכאיבות ומעצבנות במיוחד הוא מגיע אלינו. כן, סופסוף ניתן לומר זאת עם חיוך גאה, GTA V הגיע למחשב האישי. לפני שניגש ללב העניין, יש צורך לציין קצת מספרים, מפני שלא מדובר בעוד כותר שגרתי.
GTA V פותח בעלות שוברת שיאים של קרוב ל 270 מיליון דולר. זה הוא סכום שעומד באותה שורה עם תקציבי הקולנוע הגדולים של כל הזמנים (לשם דוגמא והשוואה, הסרט "הנוקמים: עידן אולטרון" נעשה בתקציב של כ 280 מיליון דולר, והוא עומד שלישי ברשימת הסרטים הכי מתוקצבים אי פעם). צוות הפיתוח של GTA מונה למעלה מ 1000 איש, והושקעו קרוב ל 5 שנים בפיתוח המשחק לדור הקונסולות הקודם, ועוד כשנתיים לגרסת ה PC. אז כן חברים, אנחנו לא עומדים כאן מול כותר שגרתי בכלל, אנחנו עומדים כאן מול פלא בידורי וטכנולוגי.
סצנת הפתיחה של המשחק זורקת אותנו הישר אל לב העניינים. אנחנו נמצאים בעיצומו של שוד בנק, רגע אחד לפני גניבת הכסף והימלטות מהמשטרה. הסצנה משמשת גם כמדריך משחק מקוצר המלמד את השחקן את השליטה הבסיסית, מכניקת הירי ותפיסת המחסה וכמובן את הפיצ'ר הייחודי (שארחיב עליו בהמשך) – החלפת הדמות בה אנו שולטים תוך כדי משחק. השוד הולך ומסתבך ואנחנו נמצאים בקרב יריות סוער עם המשטרה. לאחר הימלטות ברכב וסיבוך נוסף עם השוטרים המשחק מתחיל לחשוף את העלילה, הדמות איתה שיחקנו – מייקל דה-סנטה (או בשמו המקורי מייקל טאונלי) מזייף את מותו. המשחק משגר אותנו 9 שנים לאחר אותו שוד בנק gone wrong ואנחנו עדים למפגש עם שתי דמויות אחרות, פרנקלין וטרבור (המופרע והמבדר ביותר במשחק). כיאה למשחק GTA העלילה כתובה בצורה מעולה, מכילה טוויסטים ופיתולים שלא היו מביישים שום מותחן הוליוודי. יש כאן הכל, קונספירציה ממשלתית, סיפור על חברות, משמעות האהבה והחיים בכלל. בחזית הסיפורית, GTA V מספק את הסחורה ומעבר לכך.
פרטים, והרבה מהם. זה מה שאפיין את GTA מאז ומעולם, כאשר בגלגול החמישי של הסדרה, אנחנו עדים לרמה הכי גבוהה של אלמנט זה. העולם של לוס סאנטוס כ"כ חי ועשיר, שלא די בביקורת אחת כדי להקיף את פלא היצירה הזו. בכל מקום שתבחרו להביט בעיר אתם תהיו עדים לחיים ותנועה מרשימים, המשחק נותן לכם את התחושה שהעיר מתקיימת גם בלעדיכם, ולא רק כאשר אתם מגיעים לאזור. העיר לא קיימת בשבילכם, אלא היא ישות נפרדת. הירידה לפרטים מתבטאת גם בהיבטים שוליים לכאורה, לדוגמא, אם תבחרו לשחק במצב גוף ראשון ותהיו ברכב, כאשר מישהו יכנס ו\או יצא מהרכב, האור מעל ראשיכם יידלק. העולם העשיר שנבנה סביבנו מוצא ביטוי גם ברחוב, אתם תוכלו לראות מרדפי שוטרים אקראיים, קרבות של כנופיות יריבות או סתם אנשים שעושים ג'וגינג להנאתם. אין גבול לתחושת העומק שהעיר הזאת מייצרת אצל השחקן.
פרטים ועומק אמרנו? המשחק מוביל אלמנט זה גם אל תוך הכתיבה. הטקסטים שנונים, סאטיריים ומבטאים ביקורת די בוטה על תרבות הצריכה האמריקאית (והרשתות החברתיות בפרט). המשחק שמלווה טקסטים אלו משובח אף הוא, השחקנים משחקים בצורה משכנעת ומשעשעת בו-זמנית. תחנות הרדיו (שמאד רצוי להאזין להן בקשב רב) ינגנו פרסומות סאטיריות ומפוצצות מצחוק ויספרו לכם על המתחרש בעיר, ותמיד, אבל תמיד זה יהיה ברמת הביצוע הגבוהה ביותר.
בהתאם למסורת הסדרה, המשחק במצב השחקן היחיד מציע משימות צד בנוסף לסיפור הראשי, ואני ממליץ לכם בחום רב לבצע אותן, בעיקר כי הן הזויות וקורעות מצחוק. לדוגמא, משימת המריחואנה (שניתן לבצע אותם עם מספר דמויות ולקבל ואריאציה שונה כל פעם) תשלח אתכם למסע של טריפ רע, לאחר שמפגין בעד לגליזציה מנסה לשכנע אתכם לחתום על העצומה שלו, ומביא לכם שחטה מהחומר (המאד חזק) שלו. אם תשחקו עם מייקל, במהלך ההזיה שלכם תצטרכו להילחם בחייזרים יורי לייזר, בזמן שאתם מחזיקים במיניגן. כן, משימות צד הן חובה. משימות שוליות נוספות שהן חידוש לעומת GTV IV הן המשימות האזוריות. בזמן שאתם נוסעים להנאתכם בעיר, תידלק במפה שלכם נורית משימה, באם תבחרו להמשיך, המשימה הזאת תיעלם. דוגמא אחת למשימה כזו היא מבדרת במיוחד; בזמן שנסעתי לתומי בעיר, אישה ברחוב צעקה לעזרה ואמרה שמרביצים לחבר שלה, כשרצתי אחריה כדי לראות במה מדובר, מסתבר שזה שוד מבוים, בו כמה חברים גדולים עם אקדחים חיכו לי מעבר לפינה.
אם תעשו את הטעות לבחור לשחק רק במשימות הסיפור הראשי, מצפות לכם כ 30 שעות של הנאה, אבל אם אתם כמוני ואתם לא מוותרים על אף משימה, שולית ככל שתהיה, אז אתם עומדים לפגוש קרוב ל 80 שעות משחק. כן, זה לא מעט, וזה שווה כל דקה.
אם בפרטים עסקינן, אז אי אפשר שלא לציין את הגרפיקה המרשימה שהמשחק מציג. גרסת ה PC עברה שדרוג גרפי לא קטן, ואם ביכולתם להחזיק מחשב אימתני (כלומר, כיסכם עמוק דיו) אתם תוכלו להריץ את המשחק במצב 4K עם טקסטורות חדות כתער ששודרגו במיוחד לרזולוציה הזו. העולם של לוס סאנטוס נראה מדהים, משחקי האור והצל הם מהמרשימים והמשכנעים שראיתי עד כה במשחק מחשב. אנימציית הדמויות (בעיקר הראשיות) היא שדרוג משמעותי לעומת ל GTA IV. הפנים של הדמויות מלאות הבעה ורגש וגם עורם מרגיש אמתי וחי. העיר עוברת מעגל של יום\לילה וגם שינויי מזג אוויר, והכל נראה משכנע ומרשים. כמו שאמרנו – פרטים, פרטים, פרטים. אם נהיה קטנוניים לרגע, אפשר לומר שישנים מספר מודלים במשחק שהם דלי פוליגונים ונראים קצת מיושנים ל 2015, למשל עמודי הרחוב. מלבד זאת, המשחק הוא ממתק לעיניים.
מכניקת השליטה עברה שדרוג עצום לעומת GTA IV. כעת המכוניות מרגישות תחת שליטה, ולא מחליקות על הכביש כאילו היה מרוח בחמאה דלת שומן. גם מנגנון הלחימה עבר שיפור רציני וכעט מאד נוח לירות ולתפוס מחסה, להתגנב ולחבוט באויבים מאחור. בגרסת ה PC כמובן יש את היתרון של עכבר ומקלדת שבשילוב עם מצב גוף ראשון נותנים חווית shooter מעולה. פיצ'ר חדש ומעניין הוא כמובן היכולת להחליף בין הדמויות בהן אנחנו יכולים לשלוט. לכל דמות יש Special ability ייחודי משלה, למשל פרנקלין יכול תוך כדי נהיגה להיכנס למצב slow motion ולתמרן את הרכב במצבים קשים במיוחד. ישנם מספר פרמטרים אשר כל דמות יכולה לפתח, למשל סיבולת, כוח, כישורי נהיגה וטיסה ועוד. בשלב ההתחלתי, לכל אחת משלושת הדמויות יש צדדים חזקים וחלשים יותר, למשל טרבור הוא מאד חזק עם כישורי טיסה גבוהים. אך אם תבצעו פעילות ספורטיבית תוכלו להעלות את הסיבולת שלכם, ואם תיקחו שיעורי טיסה תוכלו לשפר את כישורי הטיסה. כלומר, מכניקה זו של פיתוח דמות באה מעולם ה RPG ופועלת באופן דומה – קח יכולת מסוימת, תבצע פעולה שקשורה אליה ותעלה את הרמה (level) שלה. בשונה מהכותר הקודם בסדרה, כאן גם הנשקים והרכבים זוכים למקצה שיפורים. ניתן להצמיד לנשק שלכם ידיות אחיזה, פנסים ומשתיקי קול, כאשר כל אחד מאלו משפיע על הנשק בצורה שונה; למשל ידית אחיזה משדרגת את הדיוק של הנשק. באופן דומה, ניתן להיכנס לאחד ממוסכי Los Santos Customs ולשדרג את הרכב האהוב עליכם, שדרוג קוסמטי אך גם שדרוג מכני שישפר את השליטה והמהירות שלו. כן חברים, פרטים ועומק זה שם המשחק ב GTA V.
לאחר שסיימתם את העולם העלילתי הנפלא של המשחק, תוכלו להתחיל לשחק ולהישאב אל תוך עולם המולטיפלייר. מצב מרובה המשתתפים של GTA V מציע מגוון רחב של פעילויות ומצבי משחק, החל במשחק הרגיל של Team Deathmatch בו שתי קבוצות יריבות מנסות להשיג כמות הריגות גדולה יותר וכלה במצב ה Heists בו אתם והקבוצה שלכם מתכננים ומבצעים שוד בנק, אשר יש להתכונן אליו בהתאם ולבצע מיני-משימות (למשל לגנוב מסוק). בכל מצב שבו תבחרו לשחק מנגנון המשחק ינסה למצוא לכם שחקנים ברמה שלכם, למרות שלא תמיד זה עובד, למשל שיחקתי במצב מירוץ עם מישהו כ 50 רמות מעליי. התפתחות הרמות עובדת בדומה למשחקי אונליין אחרים; תשחקו הרבה, תהרגו יותר ותעלו רמה. עם הכסף שלכם אתם יכולים לקנות נשקים, לשדרג אותם, או לשמור אותם בבנק כדי שאחרים לא יהרגו וישדדו אתכם (כן, יש מעשי שוד בעולם המשחק). מצב משחק שאהבתי במיוחד הוא Capture, בו יש שלל משימות "חטיפה והבאה לבסיס". למשל במשחק בו השתתפתי כל קבוצה היתה צריכה לגנוב כמה שיותר מוניות שנמצאות בתחנת מוניות במרחק שווה מבסיס כל קבוצה. מצב מרובה המשתתפים מכיל מספיק מצבי ומשחק וכמובן את העיר העצומה של לוס סאנטוס כדי להעביר לכם מאות שעות משחק ללא תחושה של חזרתיות מאוסה.
כפי שבטח שמתם לב, לא אמרתי כמעט שום דבר רע על המשחק, וזה לא במקרה. אני אומר זאת בביטחון מלא, אך עם זאת בזהירות – אם יש דבר כזה שנקרא "משחק מושלם" אז GTA V הוא הדבר הכי קרוב אליו בו נתקלתי בשנים האחרונות. כמות הפרטים והעומק, העולם העשיר והמבדר (וכמובן הביקורתי והסאטירי), הגרפיקה המרשימה ושעות המשחק הרבות הן רק קמצוץ מההנאה שמחכה לכם באם תבחרו לשחק ב GTA V. ותאמינו לי, אתם תצטערו אם תבחרו אחרת.
מי ישכיר: מי שלא מכיר את סדרת GTA.
מי יקנה: כל השאר.
מי יוותר: אנשים לא שפויים בדעתם.
רן ברגינסקי
בן 25. סטודנט לטלוויזיה. מצלם בניינים מתפוררים והופך אותם ליצירת אומנות שעוסקת בבניינים מתפוררים. חובב בורשט.