אפל מואשמת ברמאות, אבל רק ע"י העיתונות

לפני הכל הבהרה - אני לא מומחה מס, לא מבין גדול בכלכלה ובטח לא בזו האמריקאית וכל הפוליטיקה שם. אני כן מתיימר לדעת לזהות בולשיט בדיווחים עיתונאים.

הנה כמה כותרות מהיומיים האחרונים:

אנשים ומחשבים - ועדת משנה של הסנאט בארצות הברית: אפל חמקה מתשלומי מס של מיליארדי דולרים

האמת שזו כותרת רגועה יחסית לבאות שאביא, אבל עדיין ניתן לזהות את הבהלה והניסיון למשוך קוראים על סמך איזה אסון בהתהוות. 

זהו דיווח ענייני יחסית המתאר את מה שכתוב בדו"ח שהגישה הוועדה בסנאט, אין כאן ניסיון להביא את הצד השני (למרות שאפל פרסמה את תגובתו של טים קוק מראש, יום לפני שפורסמה הכתבה הזו)

ניתן להצביע לדוגמה על לפחות שקר אחד שהופרך והטעייה מכוונת אחרת.

"לפי הדו"ח, "אפל השתמשה במגוון של מבנים ארגוניים, הסדרים ועסקות כדי להעביר רווחים במיליארדי דולרים אל מחוץ לתחומי ארצות הברית".

רק בעיה אחת - אפל מעולם לא העבירה רווחים אל מחוץ לארה"ב. למה לה?! 61 אחוזים מכל הרווחים שלה מגיעים מחוץ לארה"ב גם ככה. גם אם הציטוט הוא מדויק מהסנאט וגם אם הכוונה היתה אחרת, הרי שהיה צורך ממשי להבהיר את התמונה הגדולה.

השקר שהופרך - "כדוגמה מביאים מחברי הדו"ח את אירלנד, "שבה השיגה אפל במשא ומתן שיעור מיוחד של מס חברות - פחות מ-2%"." אירלנד הכחישה יחס מועדף לאפל, כפי שמסרו ליאהו

עוד הטעיה שהופרכה מסיימת את הדיווח של אנשים ומחשבים - "בדו"ח נכתב, כי "אחת השיטות החריגות שבהן נקטה אפל הייתה העברה ישירה של סכומים משמעותיים לישויות מחוץ לתחומי ארצות הברית, שלמעשה אינן מוכרות כתושבות של תחום שיפוט כלשהו לצרכי מס"."

אפל לא העבירה כספים מחוץ לארה"ב, הבעיה שלה היא בלהכניס את הכסף חזרה, התלונות היחידות נגדה היא שמירה של רווחים שהרוויחה מחוץ לארה"ב, ובכן, מחוץ לארה"ב. הכל חוקי, הכל כשר.

כלכליסט - תרמית המס הגדולה של אפל: הקונגרס דורש לדעת איפה הכסף

כאן הכתבה דומה בדיווחיה לזו הקודמת, אך הכותרת צועקת "תרמית", דבר שהוא פשוט לא נכון. המילה תרמית רומזת לרמייה, שקר, עבירה. אך הראיתי שכבר לא כך הדבר, שום דבר כאן לא חוקי וזה אפילו נאמר מפורשות בהמשך הכתבה - "הפעילויות המיוחסות לאפל אינן בגדר עבירה על החוק והן נחשבות לתכנון מס לגיטימי".

ישנו עוד אנדרסטטיטמנט בכתבה - "בין השנים 2009 ו-2012 הצליחה החברה להעביר כ-74 מיליארד מהכנסותיה אל מחוץ להישג ידו של מס ההכנסה בארה"ב, כך שבשנה שעברה החברה שילמה שישה מיליארד דולר מס חברות בלבד בארה"ב." 6 מיליארד דולר בלבד זהו סכום המס הגבוה ביותר ששולם ע"י חברה בארה"ב אי פעם. כאמור, בלבד.

לזכות כלכליסט ייאמר שהם טרחו להביא בסוף את תגובתה של אפל שפחות או יותר אמרה שזהו המשחק והם רק שחקנים, אך הם המליצו על רפורמת מס וקוק אף הצהיר שאין להם בעיה לשלם יותר מיסים תמורת מערכת פשוטה יותר כדי שלא יצטרכו לעשות מהלכים (לגיטימיים כאלה).

הארץ - הענקיות שמתחמקות ממיסים: אפל, גוגל ואמזון

לא מפתיע שהארץ היו מאוזנים, כבר בכותרת ציינו שאפל לא ה"אשמה" היחידה. הם משתמשים במילים כמו "הקונגרס טוען" ודי מראש מציינים ש"איש אינו מאשים את אפל שעברה על החוק. ניצול כל פרצה בחוק הוא פרקטיקה מקובלת, ואם תשאלו את בעלי המניות - גם רצויה.".

הם אפילו מביאים פרטים ממחקר ישראלי ומסיימים בתגובתו של קוק לעניין רפורמת המיסוי בכותרת "החוקים הפרימיטביים הנהוגים בארה"ב", אך כמובן שחייבים להעלות את סטיב ג'ובס באוב (ולהשוות את קוק אליו).

גלובס - לא רק בישראל: זעם בארה"ב על ההתחמקות של אפל ממסים

גלובס שינו את הכותרת שלהם ל-"מנכ"ל אפל:שילמנו כ-6 מיליארד דולר מס בשנת 2012" לאחר נאומו של קוק.

גלובס משלבים בין הניטרליות היחסית של הארץ לבין ההטפלות לאפל בשל גודלה.

TGSpot אפל מואשמת בהעלמת מיסים במיליארדים

עוד כותרת צעקנית ומטעה - אפל לא מואשמת בכלום, זוהי וועדת חקירה ללא יכולות משפטיות או כתבי אישום, וכמו שכבר נאמר אין במה להאשים, הכל חוקי.

עוד מספר אתרים ומקורות הביאו דיווחים באותו נושא, כולם באותה רוח פרו-סנאטית, כולם עם כותרות שמאשימות את אפל בפשע כלשהו, כולם פחות או יותר טועים בעץ עליו הם נובחים.


לעומת זאת, מהצד השני הגדיל לעשות הסנאטור ראנד פול שהתנצל בפני אפל והאשים את הקונגרס כמקור שאיפשר את כל התחמקויות המס. בלינק ניתן לראות סרטונים וציוצים שלו.

אני כמובן משוחד אך ניסיתי להביא כאן טיעונים שיסתרו את העוצמה העיתונאית שמופנית כנגד אפל. הדיון כאן לא שונה ממה שקורה בארץ, חברות כמו טבע משלמות מיסים נמוכים לא מפני שהם עוברים על החוק אלא מפני שהמחוקקים נתנו להם את האפשרות. 

אני לא אכנס לשיקולים בעד או נגד העלאת מיסים, כי אמור אני לא מבין בזה, אבל אין ספק שיש כאן מאזן בין מדינות, ממשלות ובין חברות ענק. חברות שגודלות יותר ממה שאי פעם דמיינו ומתפחות תחת כנפי הגלובליזציה למקומות שלא דמיינו. מצד שני מדינות שלא מתכננות מספיק קדימה או תקועות בשיטות מיסוי שלא מתאימות לעולם בו אנו חיים.

כמו כן, קשה להשוות בין חברות ענק לאנשים פרטיים, אבל בכל זאת נסו לחשוב על עצמכם, שכניכם, בעלי עסק שאתם מכירים. האם מישהו מאיתנו היה מוותר על אפשרות לשלם פחות מס אם היה יכול? אם היתה ניתנת לו אפשרות חוקית לשלם פחות מס?

אני בטוח שאפל עושה כל דבר חוקי כדי לשלם פחות מס, אבל אני בטוח שאפל מאוד רוצה להמשיך להרויח. בשביל זה היא צריכה דעת קהל חיובית, היא צריכה שוק אמריקאי חיובי ואפילו כלכלה אמריקאית יציבה. לכן זה טיפשי לטעון שאפל תירה לעצמה ברגל ותצטייר כחברה לא פטריוטית או כזו שגונבת כיסם מכיסם של משלמי מיסים.

אני יודע שלא נוכל לשנות את כל זה, אני יודע שיש כאן המון דברים שאנו לא מבינים, אבל יש דבר אחד שאנו כן יכולים להבין וחייבים לזכור - יש שני צדדים לכל טיעון, אשמה או דיון. המטרה העיתונאית היא לדווח לאחר חקירה, ביסוס ווידוא. כותרות מתלהמות הן אינן עיתונות, כתבות חדשותיות אינן טורי דעה. דברים אלה בסופו של דבר משפיעים על דעת קהל ויוצרים דעת קהל מוטעית ומדרדרים את יכולות הניתוח והחחלטה של אותו קהל.

אני אמשיך למצוא ולהביא כאן דיונים דומים ודוגמאות למה שדפוק בעיתונות הטכנולוגית בארץ ובכלל.