Geekster

View Original

מחשבות על תגיות | Apple AirTags

טוב, תגים, אבל אז זה לא מתחרז. בכל מקרה…

תגי זיהוי מיקום נראו לי תמיד רעיון גאוני - האפשרות לעקוב אחרי כל דבר, כמו בסרטים, באמצעות הצמדת לוחית דיסקרטית זה החלום כמובן. דיברתי עליהם המון בחודשים האחרונים באפלוג והיו לי תגים של חברות אחרות (1).

אז מה יהיה שונה בתגים של אפל? למה לוקח להם כל כך הרבה זמן להוציא אותן? ולמה אולי בכלל לא צריך אותן?

כשמדברים על מה יהיה שונה בתגי המיקום של אפל, צריך למעשה לדבר על הרשת הכוללת של אפל לזיהוי, כיון שזהו סוד הקסם. יש מספר מוצרים דומים בשוק שמאפשרים לכם למצוא חפצים כשהם קרובים אליכם (עשרות מטרים בדרך כלל). חלקם הקטן מאפשר לתקשר עם רשת הכוללת את כל המשתמשים של תגים מאותה חברה, כך שאם התג שלכם נמצא ליד טלפון של משתמש אחר תוכלו לדעת שהוא נמצא ליד אותו משתמש. אז אתם כמובן תלויים בכך שרשת המשתמשים גדולה מספיק, יש מספיק מהם באזור שלכם ושהאפליקציה בטלפון שלהם מדווחת ברקע.

אפל מאפשרת משהו דומה, אבל מאחוריה קצת יותר משתמשים מאשר לחברות האחרות, קרוב למיליארד יותר. ואפליקציה מובנית בכל מכשיר, שתמיד פועלת ברקע והוכיחה את עצמה עם עשור של מציאת אייפונים אבודים בין הכורסאות בספה - Find My.

יתרון נוסף באפשרות שאפל פיתחה הוא השימוש בתקן הפתוח UWB - Ultra Wide Band שקיים כבר באייפונים ושעונים חדשים והומפוד מיני (ועכשיו גם בתגים של סמסונג). זהו שבב שמאפשר זיהוי מיקום מדוייק במרחב, כלומר לא רק שהאייפון בחדר, אלא בדיוק באיזו פינה, בשיטה של משחק ״חם-קר״ - אם תכוונו את האייפון שלכם לכיוון הנכון תוכלו למצוא בדיוק את מה שאיבדתם. ההומפוד מיני למשל משתמש בזה כדי לזהות מי באמת מנסה לשדר אליו שירים או פקודות, ולא כל מי שבמקרה בחדר. האייפון משתמש בזה כדי לשלוח קבצים עם AirDrop למי שאתה מכוון אליו, ולא כל מי שבמשרד, וכן הלאה (2).

אפל הודיעה על פתיחת השימוש ב Find My לכל דורש עוד בכנס המפתחים של שנה שעברה (3), אבל לא ממש פתחה את האפשרות עד הבטאות האחרונות (4) ומצד שני - לא הוציאה בינתיים תגים משלה, למה חברה עם שם מוזר כמו ציפולו תקבל את הכסף שלי לפני אפל?

יש כמה סיבות אפשריות לכך שמוצר עם כל כך הרבה עשן טרם הראה אש. המובן מאליו זה שאולי הם לא מוכנים, אבל אני בספק שעם כל כך הרבה הכנות, תמיכה בתכנה, שמועות והדלפות אין לאפל כמה מליונים כאלה במחסנים איפשהו.

סיבה הגיונית ורלוונטית נוספת היא שזה לא המוצר הכי שימוש בשנה האחרונה. מוצר שאמור לאתר לנו אביזרים שאיבדנו בחוץ לא ממש שימושי אם לא יוצאים החוצה בכלל.

אולם, דווקא הסיבה הכי קונספירטיבית כנראה הכי מתאימה. זה לא סוד שאפל עומדת בפני מתקפה משפטית על ״הוגנות״ במדיניות שלה בכלל ובחנות האפליקציות שלה בפרט. המתלוננת הכי מפורסמת היא כמובן אפיק, אבל לקואליציה שלה למען הוגנות באפליקציות הצטרפו רבות אחרות, אחת מהן היא מי שכרגע היא המובילה בתחום התגים החכמים - Tile. (5)

יצרנית התגים העידה נגד אפל בקונגרס וטענה שאפל מונעת שימוש אופטימלי במוצרים ובאפליקציה שלה, שהרי היא לא מאפשרת לאפליקציות גישה קבועה למיקום ללא אישור משתמש וגם אז האישור יכול לפוג או יפסיק לעבוד מסיבות תיכנותיות. מגבלות אלה לא תקפות לשירותים דומים של אפל כמו Find My ולא תהיינה תקפות למוצרים עתידיים כמו AirTags. (6)

טענות אלה יכולות להתברר כמוצדקות אם אפל לא תוכיח שהיא כן מאפשרת לחברות אחרות להשתמש באותן אפשרויות כמוה, לכן היא אפשרה שנה שעברה לחברות אחרות להתחבר לשירות, אפשרות שנפתחה סופית עכשיו עם המוצרים החדשים שהוכרזו (על כך עוד מעט). כך אפל מוכיחה שהיא כן משחקת יפה עם אחרים, מה שנותן לה לגיטימציה סוף סוף להוציא תגים משלה.

כמובן ש Tile לא משתפת פעולה עם אפל, היא מעדיפה להמשיך לנעול משתמשים לתוכנה שלה, אבל עכשיו זה כנראה כבר לא ישנה לה, ובהינתן מחירים תחרותיים כנראה שהיא תאבד נתח שוק משמעותי מלקוחות משתמשי אפל.

טיעון נוסף לתיאוריית הקשר הזו היא העובדה שאפל הודיעה על פתיחת האפשרות בהודעה לעיתונות על מוצרים שיתחילו להימכר רק ביוני לכל הפחות, מה שנותן לה מספיק זמן להראות את הנכונות להיפתח, לפני שתכריז או תשיק תגים משלה.

לבסוף, יכול להיות שבסופו של דבר לא ממש נצטרך תגים מיוחדים. האפשרות שאפל פתחה בכנס המפתחים האחרון מאפשרת לכל יצרן, בכל תחום, להכניס אפשרות זיהוי למוצר שלו שתפעל ברשת של אפל. לקח לזה קצת זמן אבל כאמור שבוע שעבר הוכרזו שלושה מוצרים כאלה: אפניים (שאין לאפל), אזניות (שיש, אבל בלי אפשרות זיהוי מיקום אם הן סגורות בקופסה) ותגים (שאין לאפל… בינתיים) (7).

לכן למעשה, מה שאפל עושה עם Find My שואף למשהו יותר גודל - שכל מוצר יוכל להטמיע את האפשרות לזיהוי מקום. למה להצמיד תג לאזניות, לתיק או אפילו לאפניים אם הם בעצמם יוכלו לדווח על המיקום שלהם. הרי אפל כבר עשתה את זה עם אייפון, אייפד ומק.

אז יכול להיות שמה שאפל הציגה שנה שעברה והמוצרים הראשונים שתומכים בזה שהוצגו שבוע שעבר, הם למעשה מעין קפיצה על כל רעיון התגים של אפל. זה לא אומר שאין מקום לתגים, אבל זה ללא ספק רק שלב ביניים.

בסופו של דבר, אפל תשיק את ה AirTags, כנראה עוד פחות משבוע. ההימור שלי הוא על הכרזה על המוצר, הדגמת יכולות של כל שירות Find My, גם עם מוצרי צד ג וגם עם המוצרים שלה. ההכרזה תלווה במכירות מוקדמות, אבל המכירה בפועל תתחיל ביוני יחד עם שאר המוצרים ובמקביל לכנס המפתחים, שם בטח יוצגו יכולות נוספות שיותאמו למערכות הפעלה הבאות.

יכולות חדשות דמיוניות אלה יוכלו לשלב בין מוצרים קיימים או שדרוגים שלהם כגון אפל טיוי, הומפוד, אייפון ואיירפודס לבין מוצרים חדשים מבית אפל או שותפותיה. אני מאמין שזה חלק מתכנון עתידי של אפל בו האקוסיסטם יהיה מבוסס שירותי אפל, מגובה בחומרות פתוחות וזמינות לכל מי שרוצה (ויסכים להצטרף לשירותי אפל), כגון אותו UWB, אבל גם טכנולוגיות בית חכם שאפל משלבת וקיימים כבר בהומפוד מיני (8).

אפל בנתה על האקוסיסטם שלה במשך שנים, מה שחיזק אותה והביא אותה עד הלום. עכשיו היא משלבת את השירותים, מה שאמור להצעיד אותה שנים רבות נוספות קדימה.

(1) Find more. Search less. | TrackR - https://www.thetrackr.com

(2) Everything you need to know about Ultra Wideband in the iPhone 12 and HomePod mini | AppleInsider — https://appleinsider.com/articles/20/10/18/everything-you-need-to-know-about-ultra-wideband-in-the-iphone-12-and-homepod-mini

(3) Apple will let Tile and other device makers connect to its location tracking Find My network - The Verge — https://www.theverge.com/2020/6/22/21299712/apple-find-my-iphone-network-third-party-devices-support-location-tracking

(4) Everything you need to know about Ultra Wideband in the iPhone 12 and HomePod mini | AppleInsider — https://appleinsider.com/articles/20/10/18/everything-you-need-to-know-about-ultra-wideband-in-the-iphone-12-and-homepod-mini

(5) Spotify, Epic, Tile, Match, and more are rallying developers against Apple’s App Store policies - The Verge — https://www.theverge.com/2020/9/24/21453745/spotify-epic-tile-match-coalition-for-app-fairness-apple-app-store-policies-protest

(6) Sonos and Tile execs warn Congress that Amazon, Google, and Apple are killing competition - The Verge — https://www.theverge.com/2020/1/21/21070812/sonos-tile-basecamp-popsocket-congressional-hearing-amazon-google-apple-competition

(7) Apple’s Find My network now offers new third-party finding experiences - Apple — https://www.apple.com/newsroom/2021/04/apples-find-my-network-now-offers-new-third-party-finding-experiences/

(8) אירוע אפל בשידור חי! - אפלוג 053 - YouTube — https://www.youtube.com/watch?v=1PE7vWFlSkY

(9) Why Thread is a game-changer for Apple's HomeKit | AppleInsider — https://appleinsider.com/articles/20/11/13/why-thread-is-a-game-changer-for-apples-homekit

See this content in the original post