Geekster

View Original

סקירת מוצר - רומבה 980

רומבה הוא המלך הכמעט בלתי מעורער של הרובוטים השואבים. יש שיגידו שהוא ה״אייפון״ של הרובוטים המנקים. אבל אי אפשר לזלזל בעובדה שהוא כמעט הפך לשם נרדף לרובוטים שואבים, ובצדק. בכל פעם שבדקנו דגם של חברה מתחרה, בסופו של דבר הרומבה העניק את החוויה האופטימלית, אם כי לא מושלמת. עם זאת, נדמה שקשה מאוד כבר לחדש בתחום הרובוטים השואבים ונדמה כי אין יותר פיצ׳רים שיכולים לשנות באמת את אופן העבודה שלהם (עד שנגיע ליום שבו רובוטים יוכלו לשאוב את הרצפה ואז לשטוף אותה בצורה טובה, מהירה ויעילה).

בדיוק בשל כך iRobot (כמו שאר היצרניות) החליטה שהשלב האבולוציוני הבא של הרומבה הוא כמובן ב״אינטרנט של הדברים״, וכתוצאה מכך הדגם החדש שלה, ה980, מתממשק עם הסמארטפון שלכם. למרבה ההפתעה, הערכה של ה980 מגיעה ללא שלט כלל, כאשר אותו כאמור מחליף הסמארטפון שלכם. תהליך החיבור לרשת לא יכל להיות קל יותר: מורידים את האפליקציה של iRobot מהאפסטור (https://geo.itunes.apple.com/il/app/irobot-home/id1012014442?mt=8&at=10l6aQ) או מהגוגל פליי כאשר הסמארטפון מחובר אל הרשת הביתית, לוחצים על זוג כפתורים ברובוט, מזינים את סיסמת הWifi באפליקציה והיא מעבירה את המידע אל הרובוט. זהו, מאותו רגע הרומבה שלכם מחובר לענן של iRobot. אבל למה זה טוב?

החיבור אל הענן מאפשר לכם בראש ובראשונה לתקשר עם הרומבה שלכם. iRobot הורידו כמעט את כל הכפתורים מהרומבה וכעת ניתן רק להתחיל/להשהות ניקיון כללי, לבצע ניקיון נקודתי מהיר ולשלוח את הרומבה בחזרה לעמדת העגינה. בכדי להתעסק עם ההגדרות של הרומבה או כל דבר מעבר לפעולות המאוד בסיסיות שלו תצטרכו להעזר באפליקציה. האפליקציה מאפשרת לכם לקבוע ימים ושעות בהן הרומבה יתחיל לעבוד לבדו, סוג ניקיון (רגיל, חזק במיוחד או חסכון באנרגיה) לצד עוד מספר אפשרויות לשינוי אופן הניקיון, וכמובן, גולת הכותרת של ה980: להפעיל את הרומבה מכל מקום בעולם. כן, גם אם אתם בפקק, בלימודים, בעבודה, בסרט או בטיסה בחו״ל, אתם תמיד יכולים להיכנס אל האפליקציה, ובהנחה שהרומבה שלכם מחובר לרשת הביתית באופן תקין, ולכם יש חיבור רשת כלשהו (גם כמובן חיבור רשת סלולרי), תוכלו ללחוץ על כפתור ה Clean ותוך מספר שניות הפקודה תגיע אל הרומבה שלכם והוא יתחיל במלאכת הניקיון.

אני חייב להודות שדווקא את האפשרות הזו שמוגדרת כגולת הכותרת של החברה מצאתי הכי פחות רלוונטית. כמה פעמים יצא לכם שבדרך הביתה חשבתם לעצמכם, ״היי, דווקא בא לי שהבית יהיה נקי דווקא עכשיו״. זאת לא פעולה שהרבה פעמים ״תיזכרו״ שאתם רוצים לעשות. ובכל זאת, זאת אופציה שהיא ״Nice To Have״, ובוודאי רק מוסיפה ולא גורעת מהמוצר. מה שכן, הרובוט כרובוט שואב כמובן, נתקע לעיתים, בין אם זה מתחת לארון מעט נמוך, בין אם בין שתי ספות, או בין אם הוא בטעות תפס שקית ניילון או גרב אומללה שנשארה על הרצפה, כל הדברים האלה עלולים לגרום לרומבה לעצור את עבודתו ולהכריז ״עד כאן״. וכשתסתכלו באפליקציה מרחוק על מצב הרומבה שלכם ותגלו שהוא נתקע באמצע העבודה, לא יהיה לכם הרבה מה לעשות עם זה, כי לעיתים ההערות שלו מאוד כלליות ובכל מקרה אין לכם שום שליטה עליו מאותו הרגע, ועד שלא תחזרו הביתה לא תוכלו להחזיר אותו לעבודה. באופן כללי חסרה לאפליקציה התמיכה בהודעות push כדי לדעת בזמן אמת שהרומבה נתקע או סיים את העבודה. מה שאומר שרק כאשר תזכרו להיכנס לאפליקציה תדעו שבכלל קרה משהו.

האפליקציה גם מאפשרת לכם לראות כמה מכוונים על הרובוט כמו כמות הלכלוך בתא האיסוף (כך שלא תצטרכו לבדוק זאת בעצמכם בכל פעם), כמות הלכלוך בגלילי האיסוף וגם תעזור לכם לתפעל תקלות ברומבה באמצעות סרטונים וציורים להמחשה. אפשרות מבורכת לחלוטין שתעזור גם לחסרי החוש הטכני מבינכם. אה, וגם אפשר לגרום לרומבה להשמיע קול במידה ואתם לא מוצאים אותו בבית לאחר שנתקע איפשהו, מה שחוסך את משחק המחבואים, והפורמט שאני מתכנן למכור לשוודיה: ״איפה רומבה?״. ספוילר: הוא תמיד בדיוק באמצע מתחת למיטה איפה שתצטרכו לזחול כדי לתפוס אותו.

אחד הדברים החשובים ביותר מבחינתי שהחיבור לרשת והאפליקציה מביאים הוא האפשרות לקבלת עדכוני תוכנה. אמנם עד כה iRobot כמעט לא השתמשו בתכונה הזו, אבל האפשרות לקבלת עדכוני תוכנה נוטעת בי תקווה רבה שאנחנו רק בתחילת הדרך של ה980. עדכוני תוכנה יכולים להביא לשיפורים בכל התחומים שציינתי ואציין בהמשך הסקירה, ויתרה מכך, יכולים להוסיף אפשרויות רבות למכשיר. מה שהופך אותו למכשיר לטווח ארוך. אם כי כל זה תלוי, כאמור, במה iRobot יחליטו לעשות עם עדכוני התוכנה שלהם, אם בכלל.

אך האפליקציה היא לא הדבר היחידי שחדש ב980. הרובוט החדש מצויד במצלמה. לא מדובר במצלמה שמתעדת את הבית (והיא חסרת גישה לחלוטין למשתמש, כך שאתם לא צריכים לפחד שמישהו מסתכל עליכם) וגורמת לרובוט לדעת איפה הוא נמצא בכל עת ברחבי הבית. וזהו אחד השינויים הגדולים ביותר בתולדות רומבה. אם השתמשתם בדגמים הקודמים אתם בוודאי מכירים את האופן שבו הרומבה ניקה עד כה: הוא התנהג בצורה יותר אופיינית לחבר השיכור שלכם מאשר למנקה, התנגש בכל חפץ אפשרי בכל הכוח ובאופן כללי היה נראה שהוא מנקה באופן מאוד רנדומלי ולא עקבי. אך אופן הניקיון של הרומבה 980 מרגיש הרבה יותר חכם: הרובוט מנקה את הבית באופן שיטתי ונראה שהוא מחלק את הבית ל״אזורים״. אין לו בעיה לעבור מחדר לחדר והוא הרבה יותר עדין עם ההתנגשויות שלו בחפצים ואנשים. בנוסף, הרומבה מטפס על שטיחים בלי שום בעיה, ושם נכנסת לפעולה המערכת החדשה של ה980 שמאפשרת לו לזהות שהוא על שטיח, ואז היא מגבירה את עוצמת השאיבה למקסימום לניקוי עמוק של השטיח. התוצאות של הניקיון מאוד מרשימות: השטיח נראה נקי כמו שהוא לא נראה כבר המון זמן, ואחרי ניקיון מלא של הבית, הרצפה מרגישה מאוד נקייה ואפשר ללכת עליה יחפים מבלי שכפות הרגליים יתלכלכו. עם זאת, הרומבה כמובן לא פותר אתכם משטיפה של הבית, וחבל.

באופן כללי, הרומבה 980 מרגיש הרבה יותר חכם ומודע לסביבתו. הוא גם יודע סופסוף לחזור לעמדת העגינה שלו אם הסוללה נגמרת במהלך המשימה. הבעיה היא שלא נראה שהרומבה עצמו יודע כמה עוד עבודה נשארה לו, וכשהוא ניגש להטעין עצמו באמצע משימה הוא טוען את עצמו תמיד למשך 90 דקות ורק אז יוצא להמשך המשימה. בבדיקות שערכנו, פעמים לא מעטות הרומבה חזר לעמדת הטעינה, הטעין 90 דקות, יצא להמשיך את עבודת הניקיון ולאחר פחות מעשר דקות סיים אותה לחלוטין. אם כך, למה לא הטעין את עצמו לפחות זמן כדי לייעל את זמן העבודה הכללי? מוזר. באופן כללי חווית השימוש הייתה יכולה להשתפר אם הרומבה היה יכול ללמוד בצורה כלשהי את הבית באופן קבוע ולתת זמן משוער של כמה זמן עוד תימשך העבודה שלו. על אף המצב החכם שבו רומבה יודע מתי להפעיל עוצמות שאיבה שונות, הוא עדיין מרעיש מספיק כדי שלא תרצו אותו בקרבתכם כאשר אתם משתמשים בו, ותעדיפו להפעיל אותו כשאתם יוצאים מהבית.

הבעיה העיקרית של הרומבה דווקא נמצאת ברובה אצלנו: רומבה פשוט לא מסדר בשבילכם את הבית. כן, הטענה הזאת נשמעת דבילית. אבל הבעיה הזאת גורמת לכך שניקיון ספונטני או אפילו תכנות מראש של ימים ושעות בהן הרומבה יעבוד עדיין ידרשו מכם התארגנות לקראת הניקיון: כל כבל שישאר על הרצפה במהלך הניקיון סופו ככל הנראה להסתבך ברומבה ולגרום להפסקת העבודה או סתם לבלגן, כל גרב או פריט לבוש שנשאר בטעות על הרצפה יהפוך להיות מטלית אבק ליום אחד, וכל טישו שנזרק או נפל על הרצפה יהפוך לפירורים ויקרע. ברור שאין כמעט שום דבר שiRobot יכולים לעשות בנוגע לזה, אבל זו בעיה כמעט בכל בית שבו יש ילד, או סתם אנשים בלי OCD כבד ואובססיית סדר קשה, שגורמת לרובוט לא להפוך להיות פתרון של ״קנה ושכח״, אלא פתרון שמצריך עבודה בפני עצמו.

למזלנו, הרומבה עצמו קל מאוד לתחזוק. ה980 שומר על מנגנון השאיבה המבריק של הדגם הקודם, ובמקום גליל של שיערות שאוסף את הלכלוך ישנם שני גלילים מסיליקון שפשוט מרימים את הלכלוך, מה שמוביל לתחזוקה הרבה יותר פשוטה: שיערות כבר לא נתפסות על הגלילים, כל חוט או נייר שהסתבך בתוך הגלילים נשלף בשניה וניקיון של הגלילים לוקח דקות ספורות מאוד ולרוב כולל רק הוצאה של שיערות (שאגב מסתדרות בצורה מעגלית מסודרת מאוד אם תשאלו אותי). רק מברשת הצד תצריך מכם שימוש במברג על מנת לפרק אותה ולהוציא ממנה את השיערות שמסתבכות בה לאורך זמן, אם כי אפשר לגזור אותן עם מספריים בקלות. מיכל האיסוף של הרומבה לא גדול במיוחד אבל ישרוד כמה וכמה סיבובים ברוב הבתים מבלי להצטרך לרוקן אותו לאחר כל פעולה (מה גם שהאפליקציה תתריע בפניכם כאשר יש לרוקן את מיכל האיסוף. עוד נקודה לטובת האפליקציה). גם בהתבוננות קצת מגעילה על התוצאות של האיסוף במיכל אפשר לראות שהרומבה מרים ממש גרגרי חול ואבק קטנטנים, מה שנותן לי מצד אחד תחושת התפעלות מהיכולות של הרומבה, ומצד שני תהיה כללית על מאיפה לעזאזל אני מכניס את כל הלכלוך הזה הביתה.

הרומבה מגיע עם שני מגדלורים שמאפשרים לכם לתחום את איזור הניקיון של הרומבה. המגדלורים בעצם משמשים כקירות וירטואלים: באמצעותם תוכלו למשל למנוע מהרומבה להיכנס לאיזור רטוב (כמו חדר מקלחת). הרומבה פשוט יתייחס למגדלור כאל קיר. אבל השנה גם המגדלורים קיבלו שדרוג נחוץ ביותר וכעת יש להם מצב נוסף בו הם יוצרים סביבם רדיוס שגם אותו הרומבה לא ינקה. כלומר אם עד כדי חסמתם איזור שלם או חדר שלם בבית כדי שהרומבה לא יכנס בכל הכוח בקערת המים של הכלב, תוכלו להניח את המגדלור במצב רדיוס ליד הקערה ורומבה יוכל לנסות מסביב לאיזור ללא חשש. שדרוג מצוין ונחוץ ביותר.

ברגע שהתרגלתי להרים את הגרביים מהרצפה, ולוודא שאין טישויים סוררים ברחבי הבית (היי. בכל זאת גם אני וגם הבת-זוג היינו חולים שבועיים. אל תשפטו), הרומבה 980 הפך לחלק בלתי נפרד מהבית מבחינתי. הוא פשוט מחק לי מהראש משימה אחת: טאטוא. אין יותר דאגה מכדורי אבק קטנים, השטיח שלנו נראה נקי כל יום, אפשר ללכת יחפים על הרצפה (פתאום אני מבין למה נהיינו חולים לשבועיים). אני מודה, קשה לי לדמיין את היום שבו הרומבה 980 לא יהיה ברשותי ממני ואאלץ לחזור להשתמש ברומבה הישן והדי טיפש שלי. אז למה אני לא הולך לקנות את הרומבה 980 בעצם?

ובכן, המחיר של הרומבה 980 הוא הבעיה העיקרית. הרומבה הוא אחד הגאדג׳טים הכי מומלצים שיצא לי להתקל בהם בחיי. אבל עם תג מחיר של 3980 שקלים, הוא לא מוצר לכולם. עד כמה שזה נשמע מצחיק, בכל זאת ראויה מילה לטובה ליבואן של iRobot על המחיר, שבהשוואה גם לארצות הברית הוא כמעט זהה (הפרש של פחות מ400 שקלים עוד לפני הוספת מיסים מקומיים בארצות הברית). אבל בכל זאת, המחיר הוא גבוה, גבוה מאוד אפילו. זה לא שהמוצר לא שווה את המחיר, הוא אחד הגאדג׳טים היחידים שמקיימים את ההבטחה שלהם כמעט במלואה ובאמת יחסוך לכם הרבה כאבי ראש (וכאבי גב), אבל זה לא מחיר שכולם יכולים לשלם. אם יש לכם את הכסף, ואם אתם מחפשים רובוט שואב טוב, אין לכם נכון להרגע שום צורך כמעט לפזול לכיוון אחר: הרומבה 980 Is the droid you you are looking for.



השורה התחתונה

 

הרומבה 980 הוא אחד השיפורים הדרמטיים ביותר אי פעם ברובוטים שואבים. ועם עוצמת שאיבה מדהימה, אפליקציה פשוטה לתפעול, תחזוק שוטף פשוט ושיטת ניקיון הרבה יותר חכמה, הוא הקניה הכי חכמה שאתם יכולים לעשות כרגע במידה ואתם מחפשים רובוט שואב, ואם יש לכם את הכסף.


עידן בן טובים

בן 27. סטודנט ללימודי טלוויזיה. נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדגטים והרבה פחות מדי זמן פנוי. פעם ניסה להשתמש במשך שנה במכשיר אנדרואיד וחזר בכדי לספר.חובב רסלינג מושבע ובעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות למכשירים אלקטרונים. מנחה את פודקאסט הרסלינג המוביל בישראל: ״האוס שואו״


לעוד סקירות מוצרים

See this gallery in the original post