Geekster

View Original

הנוקמים: מחריבי הקופות - סיכום שבועי של נתוני קופות הקולנוע 26-28.4.19

357 מיליון דולר.

שלוש מאות חמישים ושבע מיליון דולר.

זה פסיכי. זה בלתי נתפס.

שיא ההכנסות לסופ"ש פתיחה בארה"ב כבר נשבר כמה פעמים בשנים האחרונות, ואי אפשר לומר שלא ציפינו מ'הנוקמים: סוף המשחק' לשבור אותו שוב, אבל לא בהפרש של 100 מיליון דולר! למעשה הוא שבר בנפרד את השיא היומי של כל אחד מימי סוף השבוע, ב-20 מיליון דולר לפחות.

נכון, לאחרונה אנחנו רואים בקופות עוד ועוד פתיחות בסכומים שפעם נראו דמיוניים, ובכל זאת המצב כרגע הוא שפתיחה באיזור ה-200 מיליון היא משהו מאוד נדיר. רק שישה סרטים עברו בכלל את הרף הזה, חצי מהם של מארוול, ורק אחד מתוכם עבר את ה-250. הפתיחה של 'סוף המשחק' היא לא קפיצת מדרגה, זו קפיצה של שלוש מדרגות בבת אחת. אנחנו מדברים על סכום ששוברי קופות "רגילים" מתקשים להגיע אליו גם אחרי כמה חודשים בקולנוע. כמה סרטים בשנה עושים יותר מ-357 מיליון? בחמש השנים האחרונות הממוצע הוא 4.

את הפתיחה הזו מן הסתם אף אחד לא חזה.

"נו באמת," אתם אולי חושבים, "למה בעצם זה כזה מפתיע? בכל זאת זה ההמשך של 'מלחמת האינסוף', שבעצמו קבע שיא חדש רק לפני שנה".

אבל זה חלק מהעניין. 'מלחמת האינסוף' היה אירוע שיא ביקום הקולנועי של מארוול, וגם שווק בהתאם. הנקודה אליה הובילו 18 סרטים במשך 10 שנים. הרגע שבו כולם נפגשו לראשונה - שומרי הגלקסיה, הנוקמים, ד"ר סטריינג', הפנתר השחור - לסרט קרוסאובר גרנדיוזי שלא נראה כמותו. וכל זה באמת הצליח, הסרט התעלה אפילו על הטירוף שהיה סביב 'הכח מתעורר' ולקח ממנו את תואר הפתיחה הגבוהה ביותר.

אז בניסיון לחזות את הפתיחה של 'סוף המשחק' אי אפשר היה שלא לתהות: אחרי שהגענו לכזה שיא, יש בכלל עוד לאן לעלות?

והנה, מסתבר שיש עוד הרבה לאן לעלות. הגדולה של 'מלחמת האינסוף' היא שמארוול לא רק הבטיחו אירוע שיא, הם גם קיימו. הסרט הזה הראה שהם מסוגלים להרבה מעבר למה שמצפים מהם. הוא הפך את ת'אנוס לנבל אייקוני והשאיר חותם משמעותי בתרבות הפופולרית. והכי חשוב, הוא השאיר את הקהל עם טעם של עוד.

ככה מארוול יכלו להרשות לעצמם להתמהמה עם הטריילר של 'סוף המשחק', ולא רק זה - חצי שנה לפני שהסרט יצא עוד לא פורסם בכלל איך הוא ייקרא. הסודיות הזו רק הטריפה את המעריצים והגבירה עוד יותר את הציפייה.

כשנפתחה המכירה המוקדמת כבר היה אפשר לראות שקורה משהו חריג. מכירה מוקדמת של כרטיסים היא לא תמיד אינדיקציה מדויקת להישג שסרט יגיע אליו בסופ"ש, אבל כשאתרי ההזמנות מדווחים על שיאי מכירות ועל עומסי יתר (לא רק האתר של יס פלאנט, גם אתרים אמריקאיים חוו בעיות), זה רמז די גדול.

בתחילת החודש התחזיות עוד לא היו בטוחות שהשיא של 'מלחמת האינסוף' הולך להישבר. בתחילת השבוע שעבר כבר העזו לדבר על מעל 300 מיליון. כשהסרט יצא, אנשים היו בהלם. למרות שזה נראה כמעט בלתי אפשרי, הוא התעלה על הציפיות גם בקופות וגם על המסך, כשהדהים את הקהל ואת המבקרים כאחד. יש לזה השפעה על ההכנסות כמובן, כי המתלבטים השתכנעו שכדאי למהר לבית הקולנוע, והמעריצים היותר אדוקים כבר קנו כרטיס לצפייה חוזרת.

גם מהפתיחה העולמית אי אפשר להתעלם - 1.2 מיליארד, בפעם הראשונה שסרט כלשהו מגיע למיליארד כבר בפתיחה. זה כמעט כפול מהשיא הקודם. צריך להגיד, פתיחה עולמית זה נתון בעייתי להשוואה כי לא כל הסרטים יוצאים באותו זמן באותן מדינות, ככה שפתיחות של סרטים שונים לא כוללות את אותן מדינות בדיוק. אבל שוב, במקרה הזה ההפרש כל כך משמעותי שאי אפשר להתעלם ממנו. חוץ מזה, בהרבה מהמדינות הסרט אכן קבע גם שיא מקומי, כולל סין, בריטניה ועשרות אחרות. בשלב הזה בהחלט יש סיכוי שאווטאר יאבד את תואר הסרט המכניס ביותר בעולם.

דבר אחרון לגבי השיא בארה"ב (ארה"ב וקנדה, ליתר דיוק). יכול להיות שלהגיד 'קשה לראות את השיא הזה נשבר מתישהו' יהיה קצת נאיבי, כי המשפט הזה נאמר כנראה בכל פעם שהשיא הזה נשבר. ברור שעם הזמן גם האינפלציה תעשה את שלה ויהיה קל יותר להגיע לסכומים גדולים.

אבל תחשבו על זה רגע. השיא הזה כל כך רחוק מהשיא הקודם, וכמו שאמרנו בהתחלה - למרות כל המגה-בלוקבאסטרים של השנים האחרונות, פתיחה של 200 מיליון עדיין נחשבת למשהו משוגע. אז לשבור את השיא של 357? בואו נתחיל עם להתקרב אליו בכלל.

See this chart in the original post

דין בלכמן

מנהל העמוד 'סרטים וזה' בפייסבוק. בעל חולשה למהדורות מיוחדות. צריך להתגלח


See this gallery in the original post