Geekster

View Original

משחקי הכס עונה 8 פרק 4 - ביקורת טלוויזיה


אחרי הקרב הלילי על ווינטרפל אנחנו מתחילים את הפרק עם תוצאות הקרב. בווינטרפל נפרדים מהמתים סטייל ל"ג בעומר, אומרים כמה מילים טובות על כל אחד מהם ומתפנים לחגוג באיפוק יחסי.

בזמן שאולם האוכל מלא משקאות וחיילים - שולחן הלורדים נראה כמו משפחה בלתי מתפקדת. בין ג'ון לדינאריס יש מתח נוראי, ובצדק. בראן עדין בוחר בזכות השתיקה או לדבר במשפטים קצרים וכלליים נורא. סנסה, שמתחילת העונה לבושה שחורים - צבע שהיה שמור רק לשומרים על החומה, נראית לא מרוצה לא משנה מה קורה סביבה. ואריה כל כך מנותקת מהכל שרק בסוף הפרק אנחנו מבינים עד כמה. זה שולחן נורא מפולג וזה בולט במיוחד אחרי הניצחון האדיר הזה שהיה אמור לאחד ולגבש את כולם סביב ההצלחה שלהם.

הפרק הזה היה בסימן גברים מתפרקים: תורמונד בוכה לסנדור קלגיין שנשבר לו הלב בגלל בריאן. ג'יימי, גבר שבגברים, מחכה שבריאן תפשיט אותו כאילו הוא הילד שלה ("ידיים למעלה" והכל). גנדרי הגיבור מחייך כמו כלבלב מאושר ומציע לאריה נישואים בצורה מאוד ילדותית. ג'ון נקרע בין חובתו, אהבתו וההבנה לגבי מעמדו. ותולע אפור - מסיבות ברורות.

טיריון חוזר למשחקי השתיה שלו (הוא היה יכול להיות סטודנט אמריקאי מעולה) ומצליח להביך את סר בריאן. מכל האנשים בעולם ג'יימי מחליט שהוא התאהב בה ובא לממש את אהבתו. זו האישה היחידה מלבד סרסי שג'יימי שוכב איתה. זה ענין מאוד רציני שלא מקבל מספיק פוקוס אבל לדעתי יחזור אלינו בעימות בין סרסי לג'יימי באחד משני הפרקים הנותרים.

בסיום הפרק, כשג'יימי מחליט לצאת דרומה, בריאן מפגינה את "הבכי המכוער" הטוב ביותר בכל העונות של הסדרה. בספרים ג'יימי מתואר כגבר הנאה ביותר ב-7 הממלכות, ובריאן כאישה די גרוטסקית, שלא מצליחה למצוא שידוך או זיווג למרות המעלות שלה. זה מצדיק במעט את ההתפרקות שלה לנוכח החלטתו של ג'יימי לצאת למסע ממנו אולי לא יחזור.

ברון הופיע סוף סוף והיה פחות מקסים ממה שחשבתי שיהיה. הוא היה מגעיל גם לג'יימי וגם לטיריון. הוא עושה בחוכמה להשקיע בשני אפיקים מתחרים בידיעה שרק אחד ישרוד ולו עצמו אין מה להפסיד אם הוא מחכה לראות את זה קורה מולו. רק שחשבתי שהוא יעשה את זה בדרך חברית יותר, שכן האחים לבית לאניסטר בילו עם ברון זמן רב במסעות ומבינים את הצד העסקי אותו הוא בוחר לקדם. אני לא חושב שאיומים והפחדות היו נחוצים כדי לסגור עסקה עם ג'יימי וטיריון.

הכוכבת של הקרב, אריה, היא גם הכוכבת של הפרק הזה. היא בורחת מהחגיגות, כי היא יודעת שהקרבות לא נגמרו. היא דוחה בעדינות את גנדרי, כי היא לא שיכורה מהניצחון ושומרת על חדות מחשבה. המשפט שהיא אומרת לו "אני לא ליידי" מחזיר אותנו לעונה הראשונה כשסנסה מתאמנת ברקמה ותפירה ואריה רק רוצה להתאמן בחץ וקשת, כמו הבנים. זה מה שהיא אומרת לנד כשהוא מנסה להבין את ההתנהגות שלה.

גם ההסתלקות שלה מהצפון בהמשך מוכיח שוב כמה היא נהייתה חדורת מטרה ומנותקת מהמורשת המשפחתית שלה. נצטרך לראות עוד לאן זה מוביל אותה, וללא ספק זה אחד מקווי העלילה האחרונים שהם גם מעניינים וגם אין מושג לאן הם הולכים.
במפגש המשפחתי הדחוף שמתנהל בסמוך לעץ הקדוש אפשר לראות שארבעת ילדי הסטארק, האחרונים לשושלת הזאת, עומדים לפני בעיה. שלושה מהם לא מתכננים לתחזק את השושלת. ג'ון הוא בכלל טארגאריאן. בראן מחורפן לגמרי. אריה עוד לא סגורה על עצמה, לפחות לא בקטע של משפחה והתרבות. וזה משאיר רק את סנסה שתישאר לשלוט בצפון אחרי שכולם ימשיכו בדרכם. בינתיים זה גם נראה שהיא תישאר לעשות את זה לבד - אלא אם טיריון ישרוד את הקרב על מעל המלך ויחליט שהוא פורש ממזימות מלכותיות וחוזר לחדש נדרים עם סנסה.

אגב - כשסנסה מדברת עם כלב הציד על ראמזי וההתפתחות שלה, היא נראית כמו "דארק פניקס" (הסרט הבא שלה מסדרת אקס מן). אסימילציה מלאה בין הדמות והשחקנית.

בעימות שסגר את הפרק מיסאנדי המסכנה, הפכה ממתרגמת ומשרתת לחברת נפש לדינאריס, ועכשיו לקורבן ותירוץ לפרוץ המלחמה הבאה. לא ברור לי למה היא בכלל היתה על ספינת מלחמה בדרך למעלה המלך? דינאריס כבר לא צריכה שיתרגמו אותה לשום שפה, והיא בטח לא יעילה בקרב. אין מקום לטרמפיסטים במלחמה. ובכל זאת, היא היתה שם. לא ברור לי (2) אם כולם קפצו או נפלו לים ושחו לחוף - איך דווקא היא נתפסה ע"י יורון? הוא ידע מה החשיבות שלה לדינאריס כי שניהם היו במפגש בו הציגו לסרסי את ההלכים הלבנים האקזוטיים בעונה שעברה, אבל להציג את לכידתה כמבצע שתוכנן מראש, זה מוגזם. וכאירוע מקרי זה מקרי מידי.

עם כמה שאנחנו יודעים שסרסי יכולה להיות משוגעת, כמו הפעם שבה היא שרפה דת שלמה והמון מאנשי הממלכה שלה איתם, ראינו רק רמז לזה אצל דינאריס כשהיא השמידה את אביו ואחיו של סם. אבל צריך לזכור שהיא כבר שרפה את מירי מאז דור שהרגה את בעלה. אח"כ את נוגש העבדים מאסטאפור שמכר לה את צבא הטמאים. ואחרי שנתפסה ע"י חלאסר מתחרה היא שרפה את עצמה יחד עם ראשי השבט (כמובן שרק היא שרדה). אני חושב שאפשר לראות חוט מקשר בין כל המקרים האלה - האישה פירומאנית. ואחרי הפרק הזה, גם עצבנית, ויש לה את המצית הכי גדול בווסטרוז.

נכון שסרסי מחזיקה מסיר-דרקונים בכל פינה בארמון, אבל אם הולך להיות קרב בין שתי משוגעות - שום דבר לא יעצור אותן.

אחד הדברים ששימחו אותי מאוד בפרק הזה, בעיקר בעקבות הפרק שעבר, היה איכות הצילום. היו כמה שוטים מאוד איקוניים למשחק הכס. טיריון עומד מול החומה בצילום מגובה הקרקע. אריה וסנדור עוזבים את ווינטרפל על רקע שדות של שלג ועצים ערומים. האחים לבית סטארק נפגשים ליד העץ הקדוש. אפילו חלקים מקרב הספינות היו מיוחדים מבחינת הצילום. וכמובן - יכולנו לראות הכל!

מה נשאר? בפרק הבא מחכה לנו קרב על מעלה המלך. אריה וקלגיין בדרך לקינגס לנדינג - אולי סוף סוף נקבל את הקלגיין בול שמדברים עליו כבר כמה עונות טובות. זוכרים את הרשימה של אריה? מתוך כלל השמות מי שנשאר בחיים הם סרסי, ההר וכלב הציד בעצמו. כשאריה עזבה את מערכת החינוך של האל מרובה הפנים היא הכריזה "אני אריה סטארק מווינטרפל". האם זה אומר שהיא חוזרת למצב נקמה איתו הגיע לבראבוס בדרכה להשלים את הרשימה שהכינה בעצמה לפני כל כך הרבה זמן? ואם כן, מה יעלה בגורלו של סנדור?

עכשיו כשברור שאריה, בראן וסנסה לגמרי איבדו את התמימות שלהם - נשאר לראות רק את ג'ון מתנער מהאצילות המאולצת שלו ונכנס למשחק. לא נשאר לו הרבה זמן לעשות את זה. ההימור שלי הוא שיקרה אחד מהשניים - או שהוא נהיה אכזרי וקר בפרק הבא, או שהוא הולך למות. אין מקום בעולם שנותר לרומנטיקן שרק רוצה שכולם יאהבו אחד את השני…

ובינתיים ג'ורג' ר.ר. מרטין מתהפך במיטתו אחרי כל פרק. הוא שוחה בכסף שקיבל מ-HBO על הסדרה, אבל לא מעריך בכלל את מה שעשו לסיפור שלו. הדבר היחיד שאפשר להיות אופטימיים לגביו הוא שמרטין עוד לא סיים את הספר השישי וכנראה לא התחיל את השביעי. מי שקרא את הספרים יכול לפחות לקוות לדיירקטור'ס קאט.  הגרסה הנקייה אותה בחר היוצר להציג לקהל שלו. כי למרות שידענו שבסוף יהיו דרקונים נגד זומבים, מסתבר שזה לא איך שמרטין התכוון שזה יקרה. אז אמנם עוד שני פרקים תסתיים הסדרה, אבל לא נגמר ולא נשלם הסיפור של שבע הממלכות בווסטרוז. למרות שבשביל זה תצטרכו הרבה סבלנות.


יורם לשם

בן 47. חובב פנטזיה ומד"ב מכל הסוגים. רואה הרבה יותר מידי טלוויזיה, לדעת המקורבים אליו. הכי מתחבר בגיקסטר לכפתור Older.


See this gallery in the original post