דעה - למה "באטמן מתחיל" טוב "מהאביר האפל"

נדיר ואף בלתי אפשרי למצוא תמימות דעים בעולם הקולנוע, אין סרט שמצליח להיות אהוב על ידי כל מי שצפה בו, מבקר או צופה. משימה קשה עוד יותר היא למצוא הסכמה גורפת בעולם סרטי הקומיקס, עם חומרי מקור שהולכים עשרות שנים אחורה, עשרות וריאציות לדמויות אהובות וטונים שונים בין כותבים דואגים לכך שלא יהיה סרט בז'אנר שכולם יתנו לו ציון חיובי.

ישנם סרטים שכמעט הצליחו להגיע לתואר הנכסף: "הנוקמים", "ספיידרמן 2", "באטמן", "שומרי הגלקסיה", "קפטן אמריקה: חייל החורף", "איירון מן" וכמובן "טרילוגיית האביר האפל" שבראשה עומד ללא עוררין, "האביר האפל". החלק השני בטרילוגיה הראה לכולם כי סרטי קומיקס יכולים להיות אפלים וריאליסטים, הציג לנו את מה שנחשב עד היום בתור נבל הקומיקס הטוב מכולם והעלה את כריסטופר נולאן לרמת אל לאנשים מסוימים.

The_Dark_Knight_Trilogy_facebook_cover_1344697593.jpg

אני אוהב את "האביר האפל", מדובר בסרט קומיקס מצוין שגורם לי הנראה רבה כל פעם שאני צופה בו, אבל אני לא יכול להתעלם מן העובדה שקודמו, "באטמן מתחיל" הוא סרט טוב יותר שגורם לי הנאה גדולה אף יותר. לתומי חשבתי שאני היחיד עד ששמעתי חבר קרוב תומך באמירה זאת גם כן לפני מספר חודשים, אז החלטתי לנסות ולהסביר למה הפרק הראשון בטרילוגיה הוא לדעתי המוצלח ביותר.

אפתח בזאת, הית' לדג'ר הוא הדבר הטוב ביותר בכל הטרילוגיה הזו, הוא הצליח לקחת את אחת הדמויות הגדולות ביותר בקומיקס ולתת לה מקום של כבוד שגם היום, עשור לאחר מכן, לא קרוב לאבד מעוצמתו. למי שמחליט לנסות להמשיך ולקרוא ולא להגיע לפתח ביתי עם קלשונות ולפידים בוערים, תנסו לשים בצד את ההופעה של לדג'ר תסתכלו על הסרט כמכלול לעומת קודמו.

The-Dark-Knight-2008-movie-still.jpg

טון וסיפור
 

כל סרט בטרילוגיה מתמקד במוטיב מסויים, "באטמן מתחיל" התמקד בפחד, "האביר האפל" הציג כאוס ו"עלייתו של האביר האפל" התעסק במספר מסרים (קצת פחד, תקווה ואפילו כאב) ייתכן שזו גם כנראה אחת הסיבות שהסרט פחות מוצלח מקודמיו, הטון מרגיש מפוזר לחלוטין.
 

טון וסיפור : "באטמן מתחיל"
 

מתחילתו ועד סופו "באטמן מתחיל" ידע להכניס את תמת הפחד לכל חלקי הסרט. הסרט נפתח בברוס נופל לבאר ומפתח את פחד הידוע מעטלפים, הדבר האחרון שתומאס ויין אומר לברוס הוא "אל תפחד" בדיוק לאחר שהם יוצאים מהצגה בעקבות הפחד של ברוס, פלקוני שולט בגותהאם באמצעות פחד, המבחן הסופי של ליגת הצללים הוא להתמודד עם פחדים, ברוס משתמש בפחדים שלו כנגד הפושעים, הדחליל משתמש בסם שמעורר פחד ומטרתו הסופית של ראס אל גול היתה לגרום לגותהאם להרוס את עצמה מרוב פחד. ניתן למצוא את מוטיב הפחד נעוץ בכל חלקי הסרט. הטון, המוטיב והסיפור הולכים יד ביד ובלתי נפרדים אחד מהשני.

main-qimg-722afec8a2c10faa6c8d8c0826c85f86-c.jpg

טון וסיפור: "האביר האפל"
 

מה קורה כשאנחנו מסתכלים על "האביר האפל"? כמו שציינתי מוקדם יותר, הכאוס הוא המוטיב המרכזי של הסרט, הג'וקר הוא כוח טבע שמצליח להטריף עיר שלמה בכל מהלך שלו. אבל, הכאוס מגיע רק עם הג'וקר, כשהוא לא על המסך, אין טון או מוטיב לסרט. הכנסתו של הג'וקר לתוך העלילה מתרחשת רק לאחר בערך 40 דקות לתוך הסרט ועד אז, אין באמת טון לסרט. כאשר הג'וקר מובס אנחנו לא בסופו של הסרט, נשארות לנו עוד בערך 20 דקות כדי לסיים את הקונפליקט בין באטמן להארווי, שלא ממשיך את תמת הכאוס. המהפך של הארווי דנט לדו-פנים לא נעשה כי הוא הסכים עם דרכיו של הג'וקר, מעשיו היו מונעים מתחושת צדק מעוותת ונקמה.

הנבלים
 

הנבלים : "באטמן מתחיל"
 

אחד היתרונות של הסרט הוא היכולת שלו תמיד להרים את רמת הנבלים, הם תמיד עלו מדרגה והאיום שהם הציבו, גדל יחד איתם. אנחנו מתחילים עם קרמיין פלקוני, כן הגנגסטר הראשון אבל כזה ששולט בגותהאם ובעל קשר מסוים עם הגיבור שלנו. פלקוני משפיל את ברוס ובצורה עקיפה עוזר לו להפוך לבאטמן כשהוא גורם לו לצאת למסע שלו. כאשר ברוס מביס אותו אנחנו מרגישים מעין תחושת הישג, ברוס הביס את אותו אדם שהטיל פחד עליו ועל שאר העיר. כמובן שהסיפור לא נגמר כאן, ברגע שהאיום של פלקוני מוסר, נבל אחר תופס את מקומו, הדחליל. הדחליל, עם תצוגת משחק מחשמלת של קיליאן מרפי מצליח להיות מאיים יותר ולהראות לנו שלמרות שברוס הוא באטמן, הוא עדיין בתחילת דרכו כשהוא משתק אותו במפגש הראשון שלהם. הנבל האמיתי של הסרט חושף את עצמו רק לקראת הסוף בתור ראס אל גול, זה שעומד בראש היררכית הנבלים והפעיל את כולם.

הנבלים: "האביר האפל"
 

איך אני מעז? כדי להבין את הנקודה הבאה צריך לנסות להסתכל מעבר (קצת קשה, אני יודע) להופעה המרתקת של הית' לדגר. מי היו הנבלים או לפחות דמויות המשנה בסרט? מלבד הית' לדג'ר, הסרט לוקה מאוד בחסר בשאר הנבלים שלו. נכון, הוא הנבל הראשי והדמות שמקבלת את הזמן המסך הגדול מכולם אבל הוא לא מופיע בכל הסרט, מה נשאר לנו חוץ ממנו? בתחילת הסרט, זאת מועצת המאפיונרים שכוללת את הבחור עם המבטא המזרח אירופאי ואח של ג'וליה רוברטס, מישהו זוכר את השמות שלהם בכלל?

הם אולי דמויות משנה אבל הם אלו שאמורים לסחוב את הסרט בחלקו הראשון. לאחר שהג'וקר מובס אנחנו נשארים עם דו-פנים, נבל לא אמין לחלוטין. הארווי חווה טראומה ואנחנו אמורים להאמין שהיא זאת שהעבירה אותו מאזרח שומר חוק לרוצח סדרתי בפחות מיום אחד, נשמע הגיוני למישהו? כן, אנחנו אמורים לאכול את השינוי הזה בגלל המשפט של הארווי מתחיל הסרט "או שאתה מת גיבור או שאתה חי מספיק לראות את עצמך הופך לנבל". בסופו של דבר אנחנו מתחילים עם נבלים קטנים, נותנים קפיצה משמעותית אל הג'וקר ואז מסיימים את הסרט בירידה.

10zfMSo.jpg

אקשן
 

כריסטופר נולאן הוא במאי מצוין כי הוא יודע מה במאי צריך לעשות, לספר סיפור. אחד הדברים שנולאן לוקה איתם בחסר הוא לביים אקשן וזה בסדר גמור, הוא לא מסוג הבמאים האלו. אני לא צריך להתחיל לפאר ולהסביר את יכולותיו של באטמן באומניות לחימה, אבל אנחנו אמורים לקבל את המינימום שאמור להגיע עם באטמן.
 

אקשן: "באטמן מתחיל"
 

למרות חסרונותיו של נולאן בלביים אקשן, בסרט ראיתי חלק מהבאטמן שאני מכיר. מונטאז' האימונים של ברוס בתור באטמן, אם זה לוחמה בכלי נשק, התחמקויות, מבחן הסיום בליגת הצללים וההשמדה שלהם כולם מעטרים את חלקו הראשון של הסרט. משם זה רק המשיך, הסצינה המרתקת בנמל ממשיכה להפגין את היכולות של באטמן, הוא בקושי נלחם בפושעים, הוא מפחיד אותם, מושך אותם לתוך הלילה ונוטע בהם פחד. גם סצינת הסיום שהציבה את התלמיד מול המנטור סיפקה אקשן ראוי.

batman1-large.jpg

אקשן: "האביר האפל"
 

איזה אקשן היה ב"האביר האפל" מלבד סצינת המרדף? אנחנו רואים את באטמן מחליף אגרופים (אפילו לא בעיטות) עם הבריונים של הג'וקר שמצליחים לעשות לו חיים קשים, לא ברור למה. מלבד הסצינה הזו ופתיחת הסרט, זהו, אנחנו לא רואים יותר אקשן מאיש העטלף שלנו, זה אולי נשמע מעט קטנוני אבל היכולת הקרבית של באטמן והידע שלו באומניות לחימה הם חלק גרעיני מהדמות שלו, קשה לי להעביר סרט של באטמן בלי רמה מסוימת של אומניות לחימה, אפילו טים ברטון הבין את זה.

MV5BMTU4MTc5MTQzMl5BMl5BanBnXkFtZTcwNjgzMTk2Mw@@._V1_SX1777_CR0,0,1777,751_AL_.jpg

בסופו שד דבר מדובר בשני סרטי קומיקס שאהובים עלי. אני לפחות מרגיש כי ללא הופעתו של לדג'ר היינו מתייחסים ל"האביר האפל" כסרט קומיקס טוב ולא כעילוי ו"באטמן מתחיל" היה מקבל את מקומו הראוי כסרט הטוב ביותר מכל השלושה.


download.jpg

נתי אקב

בן 30, גיק הייטקיסט קלאסי. חובב סרטים באופן מושבע. אוהב כל סרט טוב ללא הבדלי אולפן, במאי ושחקנים. שונא שמייקל ביי הורס את הילדות שלי ואת הפריקוולים שהשמידו את מלחמת הכוכבים


קישור קבוע