Geekster

View Original

American Vandal - סקירת עונה

מילון אוקספורד מגדיר את המילה סאטירה כ"שימוש בהומור, אירוניה, הגזמה או גיחוך כדי לחשוף ולבקר את טיפשותם או חסרונותיהם של אנשים, בייחוד בהקשר של פוליטיקה או נושאים שפופולריים בתקופה הנוכחית". אם נלך על פי אותה הגדרה – AMERICAN VANDAL שעלתה לנטפליקס בספטמבר האחרון וחמקה מתחת לרדארים של רבים מאתנו היא הסאטירה בהתגלמותה ומיטבה.

כמו סאטירות רבות, ההצלחה של AMERICAN VANDAL תלויה בשני גורמים עיקריים – הרלוונטיות שלה להתרחשויות כאלו או אחרות בתחום הקליטה של הציבור והיכולת שלה להציג את אותן התרחשויות באור מגוחך, תוך שמירה על מידה של רצינות מזויפת ואחרי צפיה בשמונת פרקי העונה הראשונה שאורכם הוא כחצי שעה כל אחד, אני יכול לבשר בפה מלא שהיא מצטיינת באותם גורמים.

הסדרה שמה ללעג שני נושאים עיקריים – סדרות תיעודיות/פסודו-תיעודיות על מקרי רצח או פשעים שונים שנעשו פופולריות מאוד בשנים האחרונות כגון "הג'ינקס" ו "לעשות רוצח" (שעונתה השניה צולמה /מצולמת ואמורה לעלות לאוויר בחודשים הקרובים) או הפודקאסט המצליח "SERIAL" ותרבות הנוער של ימינו על שימושה הבלתי פוסק באינסטגרם/פייסבוק/טוויטר/טוויץ' והצורך הבלתי נשלט כמעט להיות פופולרי.

 

AMERICAN VANDAL עוקבת אחרי סיפורו של דילן מקסוול, תלמיד תיכון האנובר המורחק לצמיתות ועשוי לעמוד למשפט פלילי כיוון שהואשם בהשחתת מכוניותיהם של 27 מורים במגרש החניה של בית הספר ובגרימת נזק מצטבר של 100,000 דולרים.

אבל אם ראיתם את הטריילר לסדרה בתחילת הכתבה ואתם חושבים שמדובר אך ורק בבדיחות פיפי/קקי/זין/ציצי אתם טועים לגמרי – כן, יש בה המון הומור גס, והמון שימוש בבדיחות שמצחיקות רק ילדים שהקול שלהם טרם התחלף אבל למרבה ההפתעה – היא גם מצליחה ליצור מתח אמיתי, לעורר ספקות, לגרום לנו לשאול שאלות לגבי המקרה עצמו ולמתוח את הצופה עד לפתרון התעלומה כולה.

 

כמו כל סדרה דוקומנטרית טובה AMERICAN VANDAL שואלת שאלות, יוצרת תיאוריות מרובות ומנסה, הלכה למעשה לגרום לזיכוי הדמות המרכזית שבה ע"י יצירת תיאוריות חלופיות, אבל שעה שסדרות כמו "לעשות רוצח" התמקדו בחומרים אמיתיים והסתמכו על עובדות, היותה של הסדרה סאטירית מטבעה מאפשר לה להפריח תיאוריות מופרכות ומשוגעות יותר ויותר – בין החלקים הקריטיים הנזכרים בסדרה: האם תלמיד כזה או אחר זכה לקבל "עינוג" מאחת התלמידות הפופולריות ביותר בבית הספר במהלך מחנה קיץ, האם לדילן היה זמן להגיע ממתיחה שביצע עם חבריו לבית הספר או האם למורה היתה נקמה אישית נגד דילן.

התיאוריות המתחלפות, הסיומים המפתיעים לפרקים, השחזורים ה"כאילו" מדעיים לאירועים מגוחכים ועוד המון אבני יסוד שחוזרים על עצמם כולם נעים בין מעניינים מאוד עד היסטריים בטיפשותם, וחלקים נרחבים המתרחשים ליד לוח שעם שזור חוטים אדומים ותמונות מזכירים כל פרק אי פעם של CSI אבל גם את שחזור "היריקה" מהפרק המפורסם של "סיינפלד", אותה יריקה שהיא בתורה כמובן פארודיה של סצנה מפורסמת מהסרט "JFK" של אוליבר סטון.

 

אבל הרצינות המזויפת של הסדרה לא פוסחת גם על הפרטים הקטנים, אפילו כותרות הפתיחה של הסדרה משמשות חלק בלתי נפרד ממנה, השחקנים בסדרה שרובם לא הכי מוכרים בעולם (גריפין גלאק המשחק את סאם אקלונד הוא אולי המוכר ביותר, אבל גם הוא רק מוכר באופן שגורם לכם לשאול "אה, זה...זה..זה הוא, מאיפה אני מכיר אותו"? ותו לא) עושים את תפקידיהם בצורה מושלמת.

פיטר וסאם המובילים את החקירה והצילום הם דמויות שקל מאוד להתחבר אליהם ולמטרה שלהם, דילן הוא דמות מעוררת הזדהות אבל גם גועל וכמעט כל דמות משנית בסדרה היא מוצלחת כיוון שכולנו כמעט מכירים אנשים כאלו מבתי הספר השונים שלנו, לא משנה איפה למדנו.

 

לא אהרוס לכם כמובן את פתרון התעלומה, מגוחכת ככל שתהיה, כי בחיי, כמה שצחקתי מהסדרה במהלך 8 פרקיה, הפתרון הצליח להפתיע, לעניין, להגחיך אבל גם להיות הגיוני, מותח והתאים למבנה הסדרה כולה.

לסיכום – AMERICAN VANDAL  היא אולי קומדיית המתח הטובה ביותר שראיתי ב 2017 והיא התעלומה הכי כיפית שתזכו לצפות בה, אם יש לכם 4 שעות פנויות בחיים.

8 זרגי גרפיטי.


רשף שייר

נשבע אמונים לג׳וס ווידון, אארון סורקין ורוב תומאס ולכן רוב החלומות שלו מתנהלים בדיאלוג שעף ב 100 קמ״ש פר סצינה, וזאת כנראה חלק מהסיבה שבגללה הוא תמיד עייף. חונך כטרקי, אבל אוהב גם את בבילון 5 ושאר סדרות המד״ב, במעט הזמן החופשי שלו מתכנן איך ליצור מכונה שתמתח את שעות היום ותאפשר לו לראות יותר סרטים וסדרות


See this gallery in the original post