כאן שביתה - האם הסיוט הגדול של חובבי הטלוויזיה חוזר?

ג'ורג' סנטיאנה היה משורר ופילוסוף אמריקאי שרובנו כנראה לא מכירים, אבל הוא מוזכר לרוב כזה שאחראי למשפט "אלו שלא זוכרים את העבר נידונו לחזור עליו", כך שכל ואריאציה של המשפט הזה ששמעתם בחייכם מקורה אצלו כנראה. אתם בטח שואלים את עצמכם למה זה רלוונטי לחיים שלנו קוראי גיקסטר יקרים?

כי אנחנו עומדים בפני משבר אפשרי שלא נראה במחוזותינו קרוב לעשור, משבר שאם יתממש, ישפיע קשות על השנה, ואפילו השנים הקרובות במסך הקטן, ובמסך הגדול. המשבר, שחלקנו זוכרים היטב, אירוע שכנראה ניתן למנוע אם רק האנשים שמקבלים החלטות ידברו אחד עם השני. בפעם הראשונה מאז 2008, קיים סיכוי משמעותי שארגון ה WGA (Writers Guild Of America)  יצא לשביתה, ואם חס וחלילה יקרה, ההשפעה תהיה נרחבת בדיוק כפי שתהיה חמורה.

לאלו מכם שלא זוכרים את השביתה הקודמת כי הייתם צעירים מדי או שפשוט לא ידעתם מה קורה, הנה תקציר האירועים מ 2007-2008:

בניגוד לישראל שבה יש גוף עובדים מרכזי אחד (ההסתדרות) ועוד מספר גופים בעלי השפעה אשר מוגבלים בדרך כלל בכוחם והשפעתם, בארה"ב ישנם עשרות אם לא מאות איגודי עובדים. איגודי העובדים הללו כוללים חברות ענק כמו Walmart, ועד לכאלו שכוללים עובדים מעשרות חברות באותו תחום שמקבלים החלטות כקולקטיב אחד גדול או באמצעות גוף מנהל שמוסמך לנהל משא ומתן בשם כלל העובדים.

לאיגודי עובדים כאלו יש כוח רב בשל העובדה שהם יכולים בתיאוריה לשתק תעשיות שלמות אם הם אינם מרוצים מתנאי התעסוקה או כמחאה על יחס לעובדים במיקום בודד, בדיוק כפי שההסתדרות שלנו עושה מדי פעם. באקלים היומיומי שלנו אין הרבה תעשיות שלהן יותר כוח והשפעה על "פשוטי העם" מאשר תעשיות הבידור: קולנוע וטלוויזיה.

השביתה שהחלה ב 5 בנובמבר 2007 נמשכה 100 ימים בדיוק עד ה 12 לפברואר 2008 ועיקר עניינה היה דרישת אירגוני הכותבים לעריכה מחדש של הסכמי השכר הבסיסיים בתעשייה בצורה שתשקף את העלייה ברווחי האולפנים השונים, המיוצגים ע"י ארגון ה AMPTP (Alliance Of Motion Picture And Television Producers) – אולפנים כגון Sony, Disney, WB, NBC, CBS, MGM ועוד.

הכותבים טענו (כנראה בצדק) שחלה עליה חדה ברווחיות האולפנים, ושאין בחוזים הבסיסיים שלהם ייצוג לרווחים ממדיה חדשה. כלומר' לא נאמר בחוזים שום דבר לגבי רווחים משידור ברשת האינטרנט על כל צורותיה השונות. לא נלאה אתכם בכל פרטי השביתה, והסיכומים שהובילו לסיומה, כי אנחנו לא כאן בשביל זה, אנחנו כאן בשביל להזכיר לכם את העבר הרחוק, ולספר לאלו מכם שלא זוכרים מה קרה לטלוויזיה ולסרטים באותה שנה.

סדרות רבות נאלצו לקצץ במספר הפרקים ששודרו בעונות, כיוון שלא הספיקו להשלים כתיבתם של פרקים לפני השביתה: "אבודים" נאלצה לקצץ 2 פרקים ושידרה רק 14 מתוך 16 פרקים מתוכננים בעונתה הרביעית, "המפץ הגדול" ירדה מ 22 פרקים ל 17 בעונתה השניה, "שובר שורות" ירדה מ 9 פרקים מתוכננים ל 7, "גיבורים" חטפה את אחת המכות הקשות ביותר כשעונתה השניה קוצצה מ 24 פרקים ל 11 בלבד, "על טבעי" ירדה מ 23 ל 16 פרקים בעונתה השלישית ועוד עשרות סדרות קיצצו ממספר מועט של 2 פרקים עד מספר משמעותי של 12 פרקים. מקרה חריג אף יותר הוא של סדרת המד"ב המוערכת "ה-4400" שעונתה הרביעית הסתיימה בצורה פתוחה, מתוך כוונה להמשיך את הסיפור בעונה החמישית, לא שרדה את השביתה ובוטלה לאחר שההפקה נדחתה.

תוכניות אירוח (לייט נייט) שידרו פרקים בשידור חוזר למשך מספר שבועות אבל אז חזרו לאוויר כשמנחים כמו ג'יי לנו, קונן אובריין, סטיבן קולברט וג'ון סטיוארט מסבירים שאם לא היו עושים זאת, רוב הצוותים היו מפוטרים. בעקבות ה"חורים" שנוצרו להם בלוח השידורים החלו רשתות לשדר מספר גדול יותר של תוכניות ריאלטי שונות כמו "האח הגדול", "המירוץ למיליון" או שידרו פרקים של סדרות שכבר הושלמו טרם השביתה, אפילו פרקים וסדרות שנגנזו הגיעו לאוויר. וכמובן שגם היה ספורט, הרבה ספורט. ארגון הכותבים ולמעלה מ 12,000 חבריו הסכימו לסיים את השביתה בהצבעה שנערכה בתחילת פברואר, וההסכם נחתם רשמית כשבוע לאחר מכן.

לפי הערכות של כלכלנים מסוימים, הנזק ללוס אנג'לס בלבד הוערך בלמעלה ממיליארד דולר ואף ייתכן שקרוב ל 2 מיליארד. סביר להניח כי רשתות השידור ספגו מכות קשות הרבה יותר מבחינה כלכלית עקב עלויות הפרסום שהלכו לאיבוד.

אבל עכשיו אנחנו שוב באותו מקום, וכפי שכתבנו בהתחלה, "אלו שלא זוכרים את העבר נידונים לחזור עליו". בראשון למאי יפוג ההסכם הנוכחי בין ה WGA לבין ה AMPTP ולפי כל הדיווחים בשלב זה, הכותבים, הרשתות, האירגונים וכל מי שקשור לתעשייה נערך לשידור חוזר של האירועים שהתרחשו לפני כעשור, משבר ממושך שישתק את תעשיית הבידור.

הנוף הטלוויזיוני שלנו השתנה בצורה ניכרת מאז השביתה הקודמת. נטפליקס היה שירות שבעיקר היה ידוע בתור שליחת סרטי DVD למנויים בדואר והחברה החלה להתנסות בשוק הסטרימינג, הולו ואמאזון פריים היו עוד חלום רחוק ויוטיוב היתה מוצר יחסית נישתי ללא הרבה תוכן מעניין. לא רק זאת, הכסף, שכבר ב 2007 היה גדול רק נעשה גדול יותר מאז, הרווחיות של הרשתות עולה באופן נצחי כמעט והכותבים רוצים תנאים שמשקפים את אותה עליה ברווחיות.

אבל מעבר לרווחים, הכותבים דורשים גם עריכה מחדש של הסכמי בלעדיות שמונעים מהם להבטיח עבודות עתידיות כל עוד הם מועסקים בכתיבה של סדרה מסוימת, עריכה מחדש של הסכמי הפנסיה שלהם, הסדר התשלומים עבור סדרות עם עונות מקוצרות (בין 8 ל 13 פרקים כפי שנהוג בנטפליקס למשל) ועוד מספר נושאים. השיחות בין הצדדים החלו והופסקו מספר פעמים בשבועות האחרונים, כאשר כל אחד מהצדדים טוען בתוקף שהצד השני הוא זה שניתק מגע, ולפי מקורות מסוימים, הצדדים רחוקים מאוד מהסכם.

ה WGA אפילו הגדיל לעשות בשבוע שעבר כאשר שלח אימייל לכל חבריו והפציר בהם להתכונן פיננסית ברצינות לאפשרות של שביתה ארוכה וקשה, רמז די עבה לכוונות שלהם במהלך המו"מ. השביתה הנוכחית, אם תתרחש, באה בתקופה בעייתית במיוחד שכן האולפנים אמורים להכריז בשבועות הקרובים על חידוש סדרות לעונת הטלוויזיה שתחל בספטמבר-אוקטובר של השנה, וגורלן של המון סדרות לא ידוע נכון לשעה זו.

גם סדרות שחודשו לא מכבר ("לגיון", "הפלאש", "החץ", "על טבעי" לדוגמא) או כאלו שיחודשו באופן וודאי יפגעו ככל שהשביתה תמשך. כתיבתן של סדרות רבות מתחילה כבר בחודשים מאי-יוני, עבור צילומים שמתחילים לרוב בחודשים יוני-יולי וכל שבוע של שביתה יוביל לרוב לביטול של 0.8 פרקים בממוצע מתוך עונה, כך שאם השביתה תמשך 10 שבועות, רוב הסדרות יאלצו לצלם עונות מקוצרות  ב-8 פרקים לערך. זה עוד לפני שדיברנו על סדרות שטרם חודשו לעונות חדשות, שכעת נמצאות בסיכון הרבה יותר גדול לביטולן (לא שילד, בבקשה לא שילד!).

בקצרה, אנחנו לא מדברים על הצד העסקי של התעשייה הרבה, אבל רצינו רק להכין אתכם לאפשרות שהעונות הבאות של חלק גדול מהסדרות שאתם אוהבים יקוצצו בצורה רצינית.

ולמעשה - הצבעת חברי ה WGA על אישור השביתה כבר החלה אתמול, כך שאם לא יקרה נס בשיחות של הרגע האחרון המתוכננות ליום שלישי הבא - השביתה תצא לפעול, וכולנו נבכה הרבה...

מצד שני השביתה של 2007-2008 הביאה לנו את Dr Horrible’s Sing Along Blog...אז אולי גם מהשביתה הזו יצא משהו טוב...


רשף שייר

נשבע אמונים לג׳וס ווידון, אארון סורקין ורוב תומאס ולכן רוב החלומות שלו מתנהלים בדיאלוג שעף ב 100 קמ״ש פר סצינה, וזאת כנראה חלק מהסיבה שבגללה הוא תמיד עייף. חונך כטרקי, אבל אוהב גם את בבילון 5 ושאר סדרות המד״ב, במעט הזמן החופשי שלו מתכנן איך ליצור מכונה שתמתח את שעות היום ותאפשר לו לראות יותר סרטים וסדרות


קישור קבוע