יום האישה 2017 - הנשים החזקות של הקולנוע

לכל דור ודור יש את הגיבורות הנשיות ששולטות במסך הגדול. הנסיכה ליאה מ"מלחמת הכוכבים", שרה קונור מ"שליחות קטלנית" ואלן ריפלי מ"הנוסע השמיני" הן רק כמה דוגמאות לדמויות אייקוניות שהשאירו את חותמן והשפיעו על דורות שלמים כמודל לחיקוי ומקור השראה לכוח נשי יוצא מן הכלל. לכבוד יום האישה הבינלאומי אספנו עבורכם את הדמויות הנשיות שהשפיעו על הדור החדש ולדעתנו ימשיכו להשפיע גם על הדורות הבאים.

קטניס אוורדין, "משחקי הרעב"

מעוררת השראה לא רק בגלל שהיא הקריבה את עצמה למען אחותה או בגלל שמבלי להתכוון היא התחילה מרד שלם כנגד הממשל, אלא כי היא נשארה אנושית לאורך התהליך. היא לא היתה חסרת פחד, ההפך אם כבר, היא התגברה על הפחד שלה כי היו זקוקים לה, כלוחמת, כמנהיגה, כסמל. רבים ניסו להשתמש בה ולתמרן אותה אבל היא תמיד הלכה לפי צו מצפונה והפגינה חמלה ורגש בעולם שכולו מבוסס על אלימות ומלחמה (והיא ממש טובה עם חץ וקשת).


ריי - "מלחמת הכוכבים"

הגיבורה הראשית בסדרת ההמשך של הפרנצ'ייז המצליח בעולם, מלחמת הכוכבים, שהתחילה בתור מלקטת גרוטאות עם יכולות הישרדות מרשימות לתקווה הבאה (pun intended) של מסדר הג'דיי הגוסס. מסתמן שהיא הולכת להנהיג את צבא המורדים (או לפחות את מה שנשאר ממנו) בעקבותיה של הנסיכה ליאה ולהתאמן ב"כוח", תחת לוק סקייווקר, היא הצליחה להילחם לאורך כל הסרט בצבא של המסדר הראשון ולהשפיל את קיילו רן.


סלין, "מלחמת האופל"

אז נכון שטכנית הדמות קיימת מ2003 אבל סלין, סוחרת המוות, הערפדה הכי קשוחה בקולנוע לוחמת למען צדק וסיום המלחמה בין ערפדים לאנשי זאב. היא סיימה לאחרונה את הפרק האחרון (כביכול) בסדרת הסרטים "מלחמת האופל" (Underworld) אבל הדמות שלה תמשיך להשאיר את חותמה לעוד שנים רבות (אחרי הכל היא בת אלמוות).


אליס, "האויב שבפנים"

אליס – עוד דמות שקיימת כבר זמן מה (משנת 2002) וגם היא סיימה את הפרק האחרון (שוב, כביכול) בסדרת הסרטים "האויב שבפנים" (Resident Evil) אבל באמת שאין הרבה שאליס לא יכולה לעשות. מהונדסת גנטית, אינטליגנטית, מהירה, מלאה בשלל כישורי לחימה ויודעת לשלוט בכל כלי נשק שקיים.


הנשים ביקום הסינמטי של מארוול

אין הרבה פרנצ'ייזים שמספקים כל כך הרבה דמויות נשיות מעוררות השראה אבל בסרטים (ובסדרות) של מארוול יש שלל של גיבורות חזקות, סופר-אינטליגנטיות, מיומנות בלחימה ובעלות יכולות יוצאות מן הכלל: פפר פוטס ("איירון מן"), נטשה רומנוף הידועה בתור האלמנה השחורה, וונדה מקסימוף -סקרלט וויץ', פגי קרטר (הסוכנת קרטר), שרון קרטר (הסוכנת 13), מריה היל ("הנוקמים"), ג'יין פוסטר ("ת'ור"), ליידי סיף ("ת'ור"), פריגה מאסגארד (אמא של ת'ור ולוקי), גאמורה ונבולה ("שומרי הגלקסיה"), והופ ואן-דייק ("אנטמן").


וונדר וומן, היקום הסינמטי של DC

עד לא מזמן (2016) וונדר וומן הופיעה רק במסך הקטן ועשתה את הבכורה הקולנועית שלה ב"באטמן נגד סופרמן" שם היא גנבה לכולם את ההצגה. בחודש יוני הקרוב נזכה לראות את סדר המקור של דיאנה פרינס אשר יתמקד על המיתולוגיה האמאזונית שמאחורי הדמות. וונדר וומן תופיע כמובן גם ב"ליגת הצדק" לצד שלל גיבורי על אחרים. היא אחת הדמויות הכי אייקוניות בקומיקס ונחשבת ה-דמות לחיקוי של התנועה הפמיניסטית.


ניוט ארורה, "מסע בין כוכבים"

היא בין הנשים היחידות בתפקיד "גשר" שמשרתות בצי ועל ספינת החלל "האנטרפרייז" בפרט. למרות שהדמות שלה קיימת בייקום של "מסע בין כוכבים" כמה עשורים, הגרסא המחודשת שלה קשוחה וחריפה יותר מתמיד. ארורה היא שילוב של אמביציה, אינטליגנציה ואומץ. יש לה יכולות מנהיגות אבל היא גם יודעת להיות שחקנית צוות והרבה פעמים היא המצפן של כל חברי הצוות שלה.


פיוריאוסה, "מקס הזועם: כביש הזעם"

הדמות הראשית ב"מקס הזועם: כביש הזעם", היא לא רק מנהיגה בעולם פוסט-אפוקליפטי, היא נהגת מובילה במרוץ המלחמה שהופכת למושיעה. היא סופר אינטליגנטית, לוחמת מצויינת, בעלת כישורי הישרדות יוצאים מן הכלל ובעלת דיעה עצמאית שסוחפת אחריה לא רק לוחמים אחרים אלא גם את הצופים. היא נחשבת בקלות לאחת הדמויות הכי משמעותיות בשנים האחרונות ומהווה השראה לעתיד, גם אם הוא יהיה קצת מפחיד.


הארלי קווין, "יחידת המתאבדים"

אז נכון שהיא לא בדיוק שפויה בדעתה ובסרט היא נראתה יותר כמו חשפנית מאשר "גיבורה" אבל אל תשפטו את הקנקן. כל בחורה שיכולה להילחם (בעקבים!) צד לצד פושעי על היא תותחית בספר שלי ואל תשכחו שהיא ידעה לכסח את כל השומרים בכלא, להלחם במפלצות, להשתמש באקדח ובמחבט בייסבול בצורה מרשימה והיא לא מפחדת לקפוץ מבניינים. ברגע שהיא תתגבר על מערכת היחסים ההרסנית שלה עם הג'וקר היא גם תהפוך למנהיגה בקהילת הלהט"בים.


אמנדה וולר, "יחידת המתאבדים"

היא סביר להניח אחת הדמויות הכי שנואות בהיסטוריה של הקומיקס. כל הופעה שלה בכל מדיום, אם זה קולנוע, טלויזיה או קומיקס היא ידועה בתור מלכת קרח חסרת לב אבל מעטים האנשים שיכולים לשלוט בארגון כמו ארגוס, לטפל במשברים של גיבורי ונבלי על ולגרום לכולם לעמוד דום. היא חסרת פחד, קשוחה, אסרטיבית והיא מחזיקה את כל הצבא בידיים שלה.


הנשים ביקום האקס-מן

פרנצ'ייז נוסף שמצליח שמציג נשים חזקות, לוחמות ומוכשרות ומוטנטיות, מה שאומר שהן נולדו עם כוחות אבל הבחירה להילחם (בכל צד של המתרס) בידיים שלהן. סדרת הסרטים הציגה כמה דמויות מעוררות עניין כמו ג'ין גריי, סטורם,  קיטי פרייד, סיילוק, אנג'ל ואמה פרוסט. אך ללא ספק הדמות החזקה ביותר בעיני היא רייבן (מיסטיק), שלאורך כל הסרטים, בין אם זה בסדרה המקורית או החדשה, שתמיד הציגה יכולות לחימה פיזית מרשימות ודבקות במטרה מעוררת השראה.


ג'ודי הופס, "זוטורופוליס"

בחירה קצת לא שגרתית, אני מודה, אבל הארנבת המצויירת שחלמה להיות שוטרת בעולם בו אף ארנב מעולם לא הגיע לעיר הגדולה ובטח שלא הצטרף למשטרה, היא אחת הדמויות היותר מעוררות השראה שנראו על המסך הגדול בשנים האחרונות. היא הוכיחה שלא משנה מה, כל אחת יכולה להיות כל דבר והיא לרגע לא ויתרה.


טריס פריור, "מפוצלים"

הגיבורה הנשית של סדרת מפוצלים, שהלכה כנגד הזרם והפכה לא רק מאמיצה למנהיגת המהפכה החברתית. הדמות שלה הראתה שזה לא משנה מהיכן את מגיעה ומה מצפים ממך את יכולה לבחור בדרך שלך ואם הדרך הזאת לא קיימת, לסלול אותה. היא לא פחדה להיות שונה. היא נלחמה למען המשפחה, החברים והחברה כולה.


הנשים של "מהיר ועצבני"

בסדרות אקשן נשים הן לרוב רק ממתק לעיניים או עלמות במצוקה בזמן שהגברים הגדולים והחזקים באים להציל את היום, אבל לאורך כל הסדרה (שמסרבת להסתיים) הנשים של הסרטים (לטי, מיה, ג'יזל, אלנה, סוקי) היו חזקות לא פחות מהגברים. הן נהגו במכוניות המהירות, באופנועים, במסוקים, בטנקים, קפצו מבניינים, הלכו מכות, ירו על אנשים ונראו טוב תוך כדי והאמת, לא הייתי מתנגדת לראות אנסאמבל שלם רק של נשים.


אנאבת' צ'ייס, "פרסי ג'קסון"

החצי-אלה, הבת של את'ינה אלת החוכמה, האסטרטגיה והקרב, הוכיחה שהתפוח לא נופל רחוק מהעץ הנמצא באולימפוס והפכה ללוחמת מהשורה הראשונה, אמיצה, טובת לב, חכמה ומומחית בכל טקטיקות המלחמה. אנאבת' צ'ייס לא רק עזרה לדמות הראשית אלא גנבה את אור הזרקורים והיתה למעשה המנהיגה האמיתית של החבורה.


הרמיוני גריינג'ר, "הארי פוטר"

למעלה מעשור המכשפה הכי אינטליגנטית בדורה עמדה לצידו של הארי פוטר במלחמה נגד וולדמורט ואוכלי המוות שלו. היא הפגינה לא רק אומץ יוצא מן הכלל אלא גם חוכמה ויכולות תיכנון ואסטרטגיה שרוב הזמן לא קיבלו מספיק קרדיט בצילו של הגיבור הממושקף. למרות שזה היה ברור עוד מהסרט הראשון שהארי ורון לא היו מסתדרים בלעדיה, הם הודו זאת בקול רם רק בסרטים האחרונים כשהיא היתה זאת שארזה והכינה כל מה שהשלישיה היתה צריכה כדי לשרוד מסע לחיפוש הורקרוקסים והגנה עליהם עם שליטה יוצאת מן הכלל בלחשי הגנה.


בונוס

הנשים של "מאחורי המספרים". מבוסס על סיפור אמיתי, Hidden Figures מספר את סיפורן המדהים של קתרין ג'ונסון, דורותי ווהן ומרי ג'קסון, שלושה נשים אפרו-אמריקאיות שניפצו את תקרת הזכוכית לא רק כנשים, אלא כנשים שחורות, עם עבודתן הפורצת גבולות בתוכנית החלל האמריקאית של NASA בשנות ה60. גאון מתמטי, מתכנתת ומהנדסת שהוכיחו שבעזרת כשרון, אינטליגנציה וכוח רצון יוצא מן הכלל אפשר לשנות את הדרך בה החברה עובדת. עצם זה שהסיפור הוא אמיתי מעורר השראה יותר מכולם ושלושת הנשים האלו הן גיבורות-על בעיני. אתם מוזמנים לקרוא את הביקורת שלנו לסרט, בדיוק כאן.


ניצן ניקי מור


בת 34, מורה לאנגלית, חובבת קולנוע, טלויזיה, קומיקס, היאבקות ואופנה. שואפת השראה יומיומית מבאפי סאמרס והרמיוני גריינג'ר. אמא לכלבים, אספנית כפייתית ומכורה לקינוחים מושחתים.


קישור קבוע