Geekster

View Original

ביקורת סרט - לפני שאפול

אומר זאת על ההתחלה, הביקורת הזו הולכת להיות קצרה. יש לי חוק, אם צפיתי בסרט רע והרגשתי שהוא בזבז לי את הזמן, אני לא הולך להקדיש לו יותר מ-500 מילה וזה עוד במקרה הטוב. אתם מבינים שאם פתחתי את הביקורת שלי כך, "לפני שאפול" רחוק מאוד מלהיות סרט טוב לדעתי, אני אמנם לא קהל היעד שלו, אבל כמה אפשר לפשל בסרט אחד באורך של שעה וחצי.

השנים של הסרטים מבוססי רומנים "מבוגרים-צעירים" (Young-Adult) נגמרו, אין סיבה להמשיך להוציא את הסרטים הללו ולבזבז לכולנו את הזמן והכסף. מלבד "משחקי הרעב" שהיה טוב (לפעמים), שאר הסרטים מהז'אנר הלא ברור הזה, בדרך כלל מגרדים ציונים נמוכים במקרה הטוב: "מפוצלים", "בני הנפילים", "דמדומים" וכל דומיהם הם במקרה הטוב משעממים. והנה, הגיע לו עוד סרט מהז'אנר, "לפני שאפול" הוא סרט המבוסס על רומן "מבוגרים-צעירים" שיצא בשנת 2010.

סאמנתה (זואי דוץ') היא נערה בת 17, יחסית פופולרית עם חבר מגניב וחברות אוהבות. לאחר השתתפות במסיבה היא מעורבת בתאונת דרכים ונהרגת, הסיפור של סאמנתה לא נגמר כאן, היא חוזרת לחיות את יומה האחרון בלולאת זמן עד שתבין מה היא צריכה לשנות כדי לצאת מן הלולאה.

אם למישהו הסיפור הזה נשמע טיפה מוכר, זה כי הוא אמור להיות. בשנת 1993 יצא סרט קומדיה נפלא בשם "לקום אתמול בבוקר" בכיכובו של ביל מארי, המתאר את חייו של חזאי שנתקע בלולאת זמן, נאלץ לחיות את אותו יום שוב ושוב עד שהוא מצליח למצוא את הדרך החוצה. כן, מדובר בערך באותו הסרט, רק פשוט בשינוי התקופה והגיבורים.

יש דמות אחת בסרט, סאמנתה והיא הגיבורה הכי פחות מעניינת שיכולה להיות על המסך. לא ברור לנו מה המניעים שלה, מה גורם לה לקבל החלטות או מי היא בכלל. היא הגיבורה השטחית ביותר שאפשר לקבל בסרט, פשוט לא אכפת לנו מה קורה איתה. לקחו את הגיבור של "לקום אתמול בבוקר" שהוא ביל מארי, בחור מצחיק לכל הדעות ובעל יכול משחק והחליפו אותו בנערה תיכוניסטית עם דאגות של העשירון העליון.

הסרט כתוב בצורה הגנרית, המביכה והפשוטה ביותר שיכולה להיות. זה נראה כאילו הטיוטא הראשונה של התסריט היא זאת שהגיע לצילומים, בלי שכתובים, בלי לבדוק האם הקטעים שנכתבו הגיוניים או אם הם מתאימים בכלל לדמויות, מישהו קיבל משכורת על הכתיבה של הסרט הזה. למרות שמדובר בסרט שפונה לקהל צעיר, שבדרך כלל לא דורש תוצר קולנועי איכותי, אי אפשר לזלזל בצורה כל כך בוטה באינטליגנציה של הצופה, הסרט אמור להיות לקהל מסוים אבל גם שצופים אחרים יוכלו במידה מסוימת להתחבר אליו.

טוב, אני מתחיל להגיע לרף ה-500 מילה שאני אמור להקדיש לביקורת זו, אז צריך להתחיל לסיים. הסרט לא כתוב היטב, הוא מציג גיבורה ראשית משעממת, בעל תסריט עמוס חשיבות עצמית שלא הושקעה בו יותר משעה של עבודה ודמויות משנה שלא באמת קיימות. זה שהוא מכוון לקהל יעד שלא מבין יותר מידי, לא נותן לו את הזכות לזלזל בצופים שלו.


שורה תחתונה

פשוט אל תלכו לראות אותו, פשוט אל. 


נתי אקב

בן 29, גיק הייטקיסט קלאסי. חובב סרטים באופן מושבע. אוהב כל סרט טוב ללא הבדלי אולפן, במאי ושחקנים. שונא שמייקל ביי הורס את הילדות שלי ואת הפריקוולים שהשמידו את מלחמת הכוכבים


See this gallery in the original post