הייצוג של הנשי בטלוויזיה עבר שינוי משמעותי בעשור האחרון, המרקע לא מפסיק להביא לנו נשים חזקות, מעוררות השראה, מכל קצוות הקשת הטלווזיונית. לכבוד יום האישה אני מביאה לכן (ולכם) כמה נשים שעוררו בי השראה, היוו לי דוגמא, ובעיניי הן לא פחות מפורצות דרך.
הן לא בהכרח יהיו הנשים הבועטות שמרסקות את דרכן לתוך עולם גברי, אלא אלו שאני התחברתי אליהן באופן אישי, אל הכאב שלהן, ואל הדרך בה הן התמודדו עם אתגרים מורכבים
שרלוק - מרי ווטסון ומולי
את אהבתי לסדרה של סטיבן מופאט, אתם כבר מכירים, ואחרי העונה החדשה, (שריסקה לי את הלב לחתיכות, כפי שאתם יכולים לקרוא בביקורת שלי לפרק הראשון, הפרק השני והשלישי לעונה). אני מוצאת לנכון לפתוח את ההומאז' ליום האישה עם הגיבורות הנעלמות של הסדרה הנהדרת הזו, מרי ווטסון, ומולי.
מרי הייתה הכוח המאחד בין ג'ון לשרלוק לאחר שהאחרון זייף את מותו, וחזר לחיים. למרות שתפקידה היה נטו להשכין שוב חברות ואהבה בין שני הגיבורים החביבים שלנו, היא הפכה להרבה יותר מזה. רוצחת מתוחכמת, חדה כמו סכין,היחידה שיכלה לג'ון ווטסון, ויותר ממנו, לשרלוק. מרי,שהפכה לאם בתחילת העונה הרביעית, הוכיחה לפחות לי, שבכך שהפכה לאם, אין זה גרע לרגע, מהיות אשת מקצוע בעלת שם עולמי. זה לא מחק את הזהות שלה, כל מה ומי שהייתה לפני שהפכה לאם ולרעיה. להפך, היא שאבה מהעבר שלה, מהיותה סוכנת משובחת, את היכולת והכוח להגן על משפחתה, לא משנה מה המחיר.
מולי היא כל אחת מאיתנו. מבריקה, חכמה, ומאוהבת במישהו שהיא לא יכולה להשיג. זה קרה לכל אחד מאיתנו מתישהו
מולי מתמודדת עם אהבתה והערצתה לשרלוק, ומזכירה לכל אחת מאיתנו את הסיפור האפל שלה, הסיפור על אותו "אחד" שהיא לא הצליחה להשיג ולשמור לעצמה. מולי מייצגת ברמה מסוימת את אותו בור שכל אישה יכולה ליפול אליו, למצוא עצמה בעיצומם של ניסיונות בלתי נגמרים לנסות "לתקן" את הגבר הפגום.
אמנם שרלוק בדרכו אוהב אותה, ויעשה הכל כדי להגן עליה, אך היא נותרת במהלך כל הסדרה כמעט לבד, ורק ב fan-fictions, של מעריצים היא זוכה להגשים את אהבתה, ולהיות עם שרלוק. היא לפחות בעיניי אחת הגיבורות העצובות ואפילו טרגיות של עולם הטלווזיה, ולנצח תהיה שבויה בקסמו של הבלש המפורסם.
THE OA - פריירי
זו סדרה חדשה יחסית של Netflix, על אישה אשר חוזרת הבייתה אחרי שנעלמה למספר שנים.
פריירי(ערבה), גיבורת הסדרה, היא אחת הדמויות המרתקות. הסדרה שנעה בין סדרת פנטזיה, (קסומה) לסדרת פשע (מותחת), לסיפור אהבה,(אם אפשר לקרוא לו ככה,) הסדרה מוציאה מהגיבורה שלה תושייה בלתי נלאית, ויותר מהכל דבקות במטרה ללא פשרות. פריירי היא מנהיגה טבעית. למרות שהמניע הראשי שלה זה להתאחד עם אהוב ליבה, הדרך בה היא בוחרת לעשות זאת, ולהלחם שוב ושוב בכוחות שבבירור גדולים ממנה, מעורר השראה בעיניי.
הסדרה חודשה לא מזמן לעונה שניה, ונותר רק לחכות ולראות האם כיצד דמותה של פריירי תתפתח בהמשך הסדרה, ולאן היא תגיע.
ויקטוריה
ג'נה קולמן סיימה את תפקדיה כ"קלרה" בדוקטור הו, כדי לככב בסדרה הזו "ויקטוריה" המגוללת את חייה של המלכה ויקטוריה במאה ה-19, ואת מערכת היחסים בינה לבין הנסיך אלברט. המלכה הקטנטנה (בגובה 1.55) ורק בת 18 (קולמן בת 30 כבר, כן?) מביאה לכאן את החזון של ויקטוריה כמלכה פורצת גבולות, חכמה, דעתנית, עקשנית כל כך, ולמרות המכשולים העומדים בדרכה מביאה את אנגליה לעידן שגשוג שקיבל שם משלו "העידן הויקטוריאני".
יצירת סדרה על מלכה, ולא רק סרט, מאפשר לבחון מקרוב את ההתפתחות של המלכה ויקטוריה, בעוד סרטים תקופתיים עד כה, התמקדו בעיקר בצד הזוגי- משפחתי, מעניין לראות את הפרישה המורחבת כאן של מערכת היחסים עם הפרלמנט האנגלי, וההשפעה לא רק על משפחת ומערכת הזוגית של ויקטוריה, אלא גם על היכולת שלה לשלוט ולקבוע את דרכה.
THE CROWN - המלכה אליזבת'
בעוד ג'נה הלכה לשחק את ויקטוריה, מאט סמית' (הדוקטור ה-11) מוצא את עצמו בתפקיד אחר לחלוטין. הוא מגלם את הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה אליזבת'. (קלייר פוי) הסדרה שמתוכננת להפרש על לא פחות מ7(!) עונות לוקחת את הזמן להערים את הקשיים על אליזבת' בהתחלה כנסיכה, ולאחר מכן כמלכה
הסדרה מתארת קשיים פוליטיים, קשיים משפחתיים, ואת מאבקה של אליזבת' לשמור על איזון בין בית, ממלכה, ושלטון. בין אב שמאבד את דעתו, בעל וילדים שדורשים את תשומת ליבה, אליזבת' מייצגת את מה שעובר על כל אשת קריירה בדרגה גבוהה, מאבקים שלצערנו גברים אינם חווים בדרגה זהה לשלה, ואלו אינם פוסחים גם על מלכת אנגליה. יהיה מרתק לראות את ההיסטוריה מתגוללת מנקודת מבטה של אליזבת' ואת מערכת היחסים המיוחדת בינה לבין פיליפ.
STRANGER THINGS - "אילבן"
אחת ההפתעות הגדולות של עולם הטלווזיה בשנה שעבר היה הסדרה :stranger things וכמובן אני בוחרת את "אחת-עשרה" המופלאה. קשה לי לומר מה עושה אותה חזקה כל כך, אני חושבת בעיקר שהיא לא שונה משאר חבריה. זה מרענן בעיניי לראות ילדה, דמות נשית צעירה כל כך שלא מזהה את עצמה, כ"אחרת" משאר חבריה. הזרות שלה נובעת מעובדות אחרות, כמו הכוחות שלה, ולא בהכרח מהיות ממין אחר משאר חבריה."אלבן" הפכה במהירות כאחת הדמויות הנערצות בטלווזיה, ולמרות שהיא כמעט אינה מדברת, אומץ ליבה מוביל אחריה את שאר הגברים הצעירים בחבורה, והיא זו שמחזיקה את המפתח למימד האחר, ולסדרה כולה.
אלי מילר - ברודצרץ'
הגלגול של הבלשית עובר שינויים בשנים האחרונות, ובעוד הטלווזיה הבריטית לא זרה ל"בלשיות" כמו הלן מירן ב"חשוד המיידי", זוהי אלי שקובעת את הטון של הסדרה. הסדרה עוסקת בעיירה קטנה באנגליה אשר מתמודדת עם רצח של אחד הילדים, ובניסיון לתפוס את הרוצח, שבסופו של דבר מתגלה כבעלה של אלי, (שגם מתפקד כעקר בית) אלי, הקרייריסטית, שנאלצת לקחת תפקיד משנה בחקירה לטובת בלש מוביל שמגיע מבחוץ, לא נותנת לזה לעצור אותה גם במחיר האישי שהיא נאלצת לשלם. יש כאן ביקורת כפולה על נשים קרייריסטיות, וחלקה גם אפילו מאוד שמרנית, אבל אני העדפתי לבחור את דמותה של אלי, עקב ההתמודדות האישית שלה עם הטרגדיה. היא העדיפה לשלם מחיר משפחתי גבוה מאוד, מאשר לפגוע ביושר המקצועי שלה. זהו מצב שלא מתרחש הרבה בטלוויזיה של ימנו, וההעמדה של אלי, והליהוק המבריק שלה, עומד בסתירה מול הטלווזיה האמריקאית, ומביא כאן ראיה שונה לגבי אשת הקריירה בעולם המשטרה, והאילוץ להתמודד עם שאלות שאף גבר לא נאלץ להתמודד איתן.
חוק וסדר SVU - אוליביה בנסון
מה שכיף בסדרות ארוכות יומין כמו "חוק וסדר: מדור מיוחד", זה הפרספקטיבה. לחוק וסדר היה תפקיד מכריע בעיצוב הדיעות שלי על פשעים נגד נשים, אונס, האשמת קורבן, הטרדות מיניות וכו'. גם העובדה שהסדרה שואבת את החומרים שלה, ממקרים אמייתים, מאפשרת לצופה מרחב בטוח להתמודד עם שאלות על מקומן של טרנסג'נדרים בחברה, תלונות שווא, נישואים חד-מיניים, הטרדות מיניות, ומעלה את המודעות לנושאים החשובים האלה, ועוד בפריים-טיים טלווזיוני של רשת ציבורית אמריקאית.
היופי בSVU זה שלא הכל מושלם, לא תמיד הקורבן מקבל צדק,ולא תמיד הפושע הולך לכלא. אך אם יש בלשית שתעשה הכל כדי שזה לא יקרה,, זו אוליבייה בנסון. בנסון הפכה להיות הדוגמא המובילה בייצוג הנשי של הבלשית הלוחמת, והאמת? שבמיוחד בשנים האחרונות.
בעוד ב12 העונות הראשונות נדמה שהיא לא עצמאית מספיק וחזקה כמו שותפה אליוט סטייבלר, והיא לנצח תהיה מוטמעת בזהותם של הזוג המנצח הזה, בנסון שברה את כל החוקים שבעונה ה12 של הסדרה, כריסטופר מאלוני המגלם את סטייבלר עוזב את הסדרה. בשקט בשקט בנסון מתחילה להוביל את המחלקה בתור הבלשית הראשית וגם זוכה לקידום בעונה ה-15 שהיא מקבלת לידיה את המדור המיוחד. בעוד הסדרה אינה גורפת עוד פרסי אמי (לא הייתה מועמדת כבר כמה שנים) הסדרה עדיין שומרת על מקומה בלב הצופים, והיא עושה חיל בשירותי הDVR, והVOD בכל העולם.
סדרת המקור של חוק וסדר, שרדה על המרקע 20 שנה, נותר רק לקוות שSVU תעקוף אותה בסיבוב.
פגי קרטר - הסוכנת קרטר
"הסוכנת קרטר" פרצה לחיינו בסרט הראשון של קפטן אמריקה, יפייפייה, חדה כתער, ועם פמניזם בועט. היא בעטה את כל המסוכמות באותה תקופה. אחרי מספר סרטים שבראשם עמדו גיבורים, והייצוג הנשי בסרטים האלו לקה בחסר באופן משמעותי, היא הייתה הראשונה שקיבלה תפקיד חשוב בייקום הסינמטי של מארוול, ולא בתור "הבחורה של". היא סוכנת חשאית בריטית. עצמאית, יפייפייה, שיודעת לו רק את דרכה בין אקדחים, אלא גם ערמומית, פיקחית, ולא תלויה באף אחד שיציל אותה, רוב הזמן היא מצילה את שאר חברי השירות החשאי, ואלו בתורם ממשיכים לבקש ממנה שיכינו לה קפה, אבל אל דאגה:she knows her value.
אחרי הצלחה מסחררת של העונה הראשונה בסדרה "הסוכנת קרטר", והצלחה די פושרת של העונה השניה, ה"סוכנת קרטר" פרשה מהמרקע, ורק הבלחות מעטות שלה נותרו על המסך. עם יציאתו של "מלחמת אזרחים", נותר לנו רק להפרד ממנה בעצב, ולקוות שיום אחד נזכה לחזות בעונה נוספת של הסוכנת הנהדרת הזו, וההשפעה שלה על הייקום הסינמטי של מארוול.
סי.ג'יי קרייג - הבית הלבן
אלוהים יברך את נטפליקס. באמת. לא רק שהוא מביא לנו תוכן איכותי חדש ומרענן, אלא גם נותן לנו גישה לסדרות היסטוריות פורצות דרך, כמו ה"בית הלבן". "הבית הלבן" הצטיינה בלהנגיש את התהליכים הדמוקרטיים המורכבים של השלטון האמריקאי לצופה הממוצע. בעולם של פוליטקאים גברים ולבנים סי. ג'יי קרג בולטת על פני המרקע, לא רק בגלל הגובה המרשים שלה, (קוד השירות החשאי שלה, הוא פלמינגו.) אלא בגלל חוש הצדק המפותח שלה, הערכים שלה, וכמובן חוש ההומור הנהדר שלה. בעונות מתקדמות יותר, אחרי עזיבתו של ליאו מקג'רי, היא הופכת להיות ראש הצוות של הנשיא, ואמנם העונות המתקדמות (5-7) לא היו מוצלחות במיוחד, אך סי.ג'יי עדיין הותירה את חותמה על המרקע. סי.ג'יי היא כל מה שאישה חזקה צריכה להיות,מודעת לעצמה, למיניות שלה, אך תמיד קלאסית, אצילית, והנשיא מחשיב את דעתה הרבה פעמים מעל היועצים (הגברים) האחרים. בעיניי היא תמיד היוותה השראה להתנהלות מקצועית. מעולם לא קטנונית, או עוקצנית, או "כלבה". ויכולות התקשורת המדהימות שלה נשארו השראה עבורי בכל אשר אלך.
אנחנו חיים בעידן נפלא, שבו נשים מעוררות השראה צועדות לא רק בינינו, אלא גם על המרקע. אותן נשים חזקות, אציליות, מוכשרות מהוות לנו השראה ונותר לנו רק ללכת בדרכיהן, ולשמור אותן בליבנו. אני מקווה שתור הזהב של הנשים בטלווזיה עוד לפנינו, ונמשיך לראות מגוון של דמויות נשיות מכל מוצא, גיל,והעדפה מינית ממשיכות לכבוש את המסך,רק כי הן יכולות, ויכולות לעשות את זה בגדול
מירי נמנוב היא אישה שאוהבת טלווזה,
והמפיקה הראשית של גיקטסר