Geekster

View Original

דוקטור סטריינג' והשפעתו על הייקום הסינמטי (ספויילרים)

כל סרט של מארוול הופך מיידית לסיבה למסיבה. הפייסבוק מוצף בדיונים, כל טריילר ומודעת טלוויזיה זוכה לשיתופים במדיה החברתית וכולנו מחכים בציפייה שהסרט יעלה לאקרנים. דוקטור סטריינג' שעלה בסוף השבוע האחרון (את הביקורת של נתי אקב שלנו אתם יכולים לקרוא כאן) ממשיך ומבסס את מארוול כאחד הפרנצ'ייזים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הקולנוע, אם לא הגדול שבהם. 

הייקום הסינמטי התחיל ב-2008 עם הסרט הראשון של איירון-מן, וקשה שלא למצוא קווי דמיון בין טוני סטארק לסטיבן סטריינג'. זקן התיש, האגו המתפרץ-דורסני וקווי הדמיון הויזואלי בינהם, נותנים לצופה הרגשה חזקה שאחרי 14 סרטים, שוב נכנס שחקן חדש לייקום הסינמטי של מארוול והוא פותח איתו אפשרויות חדשות ומרגשות.

אפתח ואומר שדוקטור סטריינג' לא מתייחס לאירועי ״קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים״, הסרט הקודם בייקום. סטריינג' עצמו אמנם מוזכר ״בקפטן אמריקה: חייל חורף״, כששמו נזרק לאוויר כאיום על היידרה, אך מלבד ה easter-egg הקטן הזה ואזכור עדין של בניין סטארק בשמי ניו יורק, אין כמעט התייחסות לגיבורי העל הותיקים שלנו. מעריצים טעננו שבשיחת הטלפון מעוזרו של סטריינג' רגע לפני התאונה, היה איזכור לנפילתו של רודי ב"קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים", אך תאוריה זו הופרכה ע"י הבמאי סקוט דריקסון (באמת? למה ככה?). מלבד זאת אין באמת קשר, סטריינג' אינו חלק מהעולם הזה עדיין.

מארוול משתמשים בסיפור הרקע של סטריינג' כתבנית המחברת אותנו למשהו אחר. הסיפור מתרכז הרבה בהסבר המשמעות של הרב-ייקום לצופה וההשלכותיו, מאשר להתמקד בדמותו של סטריינג' עצמו. זהו קורבן ראוי בהתחשב בעובדה שהצופה צריך להתמודד עם שינוי החוקים אחרי 14 סרטים בייקום מימדי אחד.

הם משתמשים באותה תבנית מוכרת על מנת להכין את הצופה לקראת ההשלכות של ייקום רב-מימדי, משחקי זמן-חלל, והשפעותיהם על המציאות. הצופה, כמו סטריינג', נמצא בתוך בועה שבה הוא לומד על כוחות קסם מיסטיים ומעבר בין ייקומים לפני שיחזור לעולם האמיתי, זהו רק פרולוג, הכנה למשמעות האמיתית של הסרט - גילויו של הרב-ייקום ב-MCU.

דוקטור סטריינג' הופך לאיש-קסם ראשי בייקום הסינמטי, גם אם הנוקמים עדיין אינם מכירים בו כרגע. כפי שטוני סטארק מייצג את הגאון הטכני, קפטן אמריקה את ערכי הצדק, ברוס באנר את עולם המדע, ות'ור את העולם המיסטי. כך סטריינג' מגיע להפוך את העולם המיסטי לרב מימדי ופותח מגוון של אפשרויות, כמו גם מגוון סוגי נבלים חדשים (ובתקווה טובים יותר) לרב-ייקום הסינמטי החדש של מארוול.

יחד עם סטריינג' אנחנו מבקרים רק לרגע בייקומים רב מימדיים. הנופים הקסומים של חלל וזמן מסתחררים לנו מול הסצינה הזו המופיעה בנקודה מאוד מוקדמת בסרט ומבהירה לנו שההצצות הזהירות לייקומים ועולמות חדשים שהיו קיימים בסרטים הקודמים של מארוול, מקבלים כאן תפקיד מכריע. ואם לא הבנתם את זה עד עכשיו, עכשיו באמת אי אפשר להכחיש את זה - הייקום של מארוול משלים את המעבר של הרב-ייקום מהקומיקס לקולנוע ואנחנו מקבלים כאן אפשרויות חדשות של זמן-חלל.

למי שנרדם בקולנוע ב14 הסרטים האחרונים, וב8 שנים האחרונות, אנחנו בערך עומדים כאן:

אבן המחשבה: הייתה בתוך השרביט של לוקי בעידן אולטרון, הנוקמים השיגו את השרביט ואולטרון הוציא ממנה את אבן המחשבה ושם על הראש של ויז'ן. (שם היא נמצאת עד היום)

אבן החלל - נמצאה בטסרקט שנמצאת כרגע באסגארד, תור החזיר אותה יחד עם לוקי כאסיר בסוף הנוקמים הראשון. לוקי התחזה לאודין זמן מה, מה שלא ידוע עדיין לת'ור, אז כנראה שהיא אצל לוקי כרגע.

הקשר בין ת'ור לסטריינג' רק מתהדק עם סצינת הפוסט קרדיטס שבה ת'ור נפגש עם סטריינג' כדי לדון בהעדרו של אודין. ומחברת את סטריינג' כדמות חדשה לת'ור - דמות ותיקה.

אבן המציאות: האית'ר, הנוזל השחור שהיה בת'ור 2. בסוף הסרט נתנו אותו ל"אספן" אבל אחרי הפיצוץ שהיה לו באוסף בסרט ״שומרי הגלקסיה״ לא ברור איפה האבן עכשיו.

אבן הכוח: האבן הסגולה משומרי הגלקסיה, The Orb, נמצאת אצל חיל הנובה.

אבן הזמן: עין אגמוטו, נמצאת במקדש של ד"ר סטריינג, קאמר-טאז'.

אבן הנשמה: האבן האחרונה, עוד לא התגלתה.

אז מה עכשיו? נאלץ לחכות לסרטים הבאים, אבל לסיכום אחזיר אתכם לסצינה מעוררת מחשבה מ"קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים" -

כזכור לכם: בעת הדיון בין חברי "הנוקמים" בנוגע להסכמה על הסכמי סוקוביה, ויז'ן מציע משוואה: מאז שטוני סטארק הכריז על עצמו כ"איירון מן" מספרם של אנשים בעלי כוחות על גדל בהתאם, כמו גם הפוטנציאל לאירועי "סוף עולם". לדעתו, ישנו קשר נסיבתי - כוחות העל של הגיבורים מזמנים תיגר, תיגר מעלה קונפליקט, קונפליקט מזמן הרס. בזמנו, הצפייה בסצינה הזו הייתה מקושרת לנוכחותם של הנוקמים בעולם, ועל הצורך של אומות העולם לפקח עליהם. לאחר צפיה בדוקטור סטריינג', יש כאן כמעט נבואה לעתיד שצפוי לנו עכשיו כשהייקום חצה מעבר לגבולות הזמן והחלל.

רק הסרטים הבאים יוכלו להעיד כמה משקל אבני האינסוף יהוו בייקום הסינמטי, ובהתחשב במקום שיש ל"אבני האינסוף" זה בטוח לומר שמחכה לנו הרפתקאה רחבת יריעה בסרטים הבאים.

 


מירי נמנוב היא המפיקה הראשית של גיקסטר.

היא גם גיקית פנטזיה, חובבת קומיקס,

ומתאמנת להיות גיבורת על בזמנה הפנוי

See this content in the original post

See this gallery in the original post