Geekster

View Original

Doctor Who S09E10: Face The Raven - ביקורת

זהירות ספויילרים לפניך:ב-  23.11.1963 שודר הפרק הראשון על האיש שברח עם קופסה כחולה ומטייל בכל רחבי החלל והזמן.

המון מים זרמו בנהר התמזה מאז אותו יום. החלפנו 11 דוקטורים, הוא הגיבור שלנו, מגן האנושות, הסופה שבדרך. אבל מעל הכל הוא מרפא, קודם את האנושות ואחר כך את עצמו.

הפרק ששודר ביום שבת האחרון היה, כמו כל העונה התשיעית של דוקטור הו, לא אחיד. רובנו ידענו שניפרד מקלרה אוסוולד במהלך העונה הזו,וחלקנו גם חשבנו שזה צריך לקרות ממזמן.
הדיעות תמיד היו חלוקות לגבי בני לווייתו של הדוקטור. אלו שהן קונצנזוס ואנחנו נאהב ונתגעגע אליהן תמיד (דונה!) ואלו שפחות, (מישהו אמר מרת'ה ג'ונס?) אבל אני לא זוכרת בשנים שאני צופה בסדרה המופלאה והקסומה הזו, מלווה שהדיעות היו כל כך חלוקות לגביה, כמו קלרה. או שאהבת את קלרה, או שלא. אף אחד לא נשאר אדיש אליה, לכן פרק ה"פרידה" מהדמות, שהכניסה לסדרה כל כך הרבה חיים, וקצב דיבור בלתי פוסק משאיר אותנו עם אנחה קלה, ואפילו קצת שיעמום.

הפרק הזה, לדעתי, מוצלח יותר מקודמיו בעונה, ובטח מהאחרון.(סקירה תוכלו למצוא כאן) למרות שמעריצי הדוקטור למדו לא להעריך עונה עד סיומה, ולהתרכז פחות בפרק עצמו אלא בעונה כמכלול, היוצרים לוקחים לעצמם יותר מדי חופש עם השארת שאלות פתוחות באוויר והתעלמות מסוגיות נוקבות שעלו במהלך הפרק. ההנחה של "נו טוב, נסגור את זה אח"כ" היא מזלזלת עבור הצופים, והמעריצים ולפי הרייטינג הם גם מצביעים ברגליים.

בהתעלמות הפגנתית מסוף הפרק הקודם, קלרה והדוקטור מוזעקים ע"י ריגסבי, חבר של קלרה לחקור כיצד קעקוע "טיימר" מצא את דרכו אל עורפו של ריגסבי ומה היא משמעותו. התעלומה מובילה אותם  אל רחוב סודי בלונדון המשמש כמפלט עבור מפלצות וחייזרים מרחבי היקום שבראשם עומדת אשילדר, המוכרת מפרקים מוקדמים יותר בעונה.
אשילדר מפגינה אדישות כמעט מוגזמת כלפי הדוקטור. דמותה נותרת אחד הדברים המתסכלים בעונה הזו. היא זוכה למעט מאוד זמן מסך והפוטנציאל שלה להפוך לדמות אייקונית ונמסיס-על עבור הדוקטור בעידן קפלדי, נותר יותר מלא ממומש. לפי הכמות הקידומים שקיבלה הופעת האורח של מייסי ווילאמס במדיות החברתיות היית מצפה שהיא תהיה המלווה הבאה, לכל הפחות, אך היא לא מגשימה את עצמה בתוך העונה הזו, או בתוך התפקיד. מייסי ווילאמס, (אריה "משחקי הכס")  לא מקבלת מספיק "בשר" בתפקיד הזה וחבל, הפרק שהיא הובילה בעונה נותר אחד מנקודות האור היחידות בעונה הזו.
במהלך הפרק, הדוקטור מנסה לחקור את הרצח שהביא לגזר דין מוות על ריגסבי, קלרה ללא ידיעת
הדוקטור לוקחת על עצמה בפזיזות את את "קעקוע-טיימר-מוות", שמסתמן בדמותו של עורב (סמל מוות שחוק לחלוטין)  ולמרות שהתעלומה נפתרת, וגזר המוות אמור להיות מוסר מרגיסבי, הניסיון לרמות  את ה"עורב" הוא זה שבסופו של דבר מוביל את קלרה אל מותה. מוות חסר משמעות מיותר, שאינו עומד בקנה מידה עם פרידות מהמלוות  הקודמות של הדוקטור. (לא, רורי וג'ק לא נחשבים.)

אני תוהה עם המוות הסתמי של קלרה, אמור להשאיר אותנו ריקים כל כך מפרידה הולמת. הצופה נותר  אדיש, אדיש מדי. דמותה של קלרה בכל זאת ליוותה אותנו במשך יותר מ2 עונות (אמצע שביעית, עד כמעט  סוף תשיעית) כולל אירועים מיוחדים כמו הספיישל 50 שהיה בדיוק היום לפני שנתיים. ובעוד דמויות אחרות זכו לפרידה הולמת, מלאה ברגשות של אובדן, החמצה, וכאב. קלרה הולכת מאיתנו, ללא הקרבה עבור אחר, ללא משמעות.התגרות מיותרת במוות, ולפי בקשתה גם ללא נקמה. 

מצד שני, היא גם "הנערה הבלתי אפשרית" אז לכו תדעו.
 


שורה תחתונה:

לראות. לו רק כדי להפרד מקלרה אוסוולד, המלווה שהייתה בספיישל 50 וליוותה 2 דוקטורים


מירי נמנוב היא המפיקה הראשית של גיקסטר, גיקית מדופלמת, אשת QA, ומאמנת חד"כ

 

 


See this gallery in the original post